طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس در رشته ژنتیک و به نژادی گیاهی درسی اختیاری است لیکن اهمیت شناخت سلول گیاهی و فیزیک توارث در این درس خلاصه شده است. شناخت ساختار کروموزوم ها و نیز ارزیابی دقیق تعداد و ترکیب مارکری آنها به درک شباهتها و اختلافات تاکسونومیکی علاوه بر درک اختلافات فیزیولوژیک که در عملکرد ژنها و نواحی کروموزومی نهفته است، کمک شایانی میکند. مطالعه تنوع سیتوژنتیکی یکی از اهداف مهم در رساله های دانشجویی و تحقیقاتی می باشد.
2 هدف کلی درک ساختار کروموزومی گیاهان و تنوع سیتوژنتیکی گونه های گیاهی
3 شایستگی های پایه دانشجو باید زمینه مناسب و قوی ژنتیکی، همراه با توانایی های نرم افزاری مربوطه برای آنالیز ساختار کروموزومها داشته باشد.
4 اهداف یادگیری - درک و قدرت تفکیک شکلی کروموزومها - شناخت روشهای باندینگ در رنگ آمیزی برای کمک به شناسایی همولوژی کروموزومی - شناسایی تنوع کروموزومی (سیتوژنتیکی) در میان نمونه های گیاهی - آنالیز دقیق کاریوتایپی با کمک نرم افزار Karyotype Analysis
5 روش تدریس روش تدریس شامل نمایش تصاویر و اسلایدهای الگو برای کروموزومها متنوع، بحث درباره الزامات همولوژی و نیز ارائه یک نرم افزار برای تکمیل پروژه عملی دانشجو در تهیه و آنالیز کاریوتایپ یک گیاه منتخب است.
6 وظایف دانشجو دانشجو وظیفه دارد ضمن شرکت مستمر در جلسات کلاس های تئوری و عملی ، یک کاریوتایپ واقعی میتوزی یا میوزی تهیه و آنرا با نرم افزار آنالیز نماید.
7 منبع - Plant Cytogenetic, Singh 2010 - سیتوژنتیک گیاهی، محمد فارسی، 1391 - سیتوژنتیک گیاهی، امیدی و همکاران، 1390 - An Introduction to Genetic Analysis, Griffiths et al., 2008
8 مواد و امکانات آموزشی علاوه بر کلاس مجهز به ویدئو پروژکتور ، آزمایشگاهی مجهز برای تهیه اسلایدهای تقسیم سلولی با امکان رنگ آمیزی لامها و نیز مشاهده آنها با میکروسکوپ های نوری قوی می باشد. وجود تصویر بردارهای مقیاس دار برای آنالیز نرم افزاری تصاویر بر روی کامپیوتر های مناسب نیز ضروریست.
9 نحوه ارزشیابی - پرسش و پاسخ مستمر کلاسی 2 نمره - پروژه عملی تهیه و آنالیز کاریوتایپ 6 نمره - امتحان پایانی 12 نمره
10 فایل Pdf File