طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس پایه در اغلب رشته های کارشناسی کشاورزی بعنوان ضرورتی برای آشنایی با اصول توارث و برنامه ریزی برای به نژادی گیاهی یا جانوری مطرح است و از طریق آن دانشجویان اصول علمی کارکرد ژنها بعنوان عامل انتقال صفات گیاهی یا جانوری را می آموزند.
2 هدف کلی درک مفاهیم مهم ژنتیکی و درک اصول توارث اعم از مندلی یا غیر مندلی در گیاهان با هدف برنامه ریزی برای به نژادی گیاهی
3 شایستگی های پایه دانشجویان لازمست با زیست شناسی خصوصا در مقوله تقسیم سلولی کاملا آشنا باشند.
4 اهداف یادگیری هدف کلی فرا گرفتن اصول توارث مندلی ، شناخت و درک محتوای حمل شده در گامتها و شانس یا احتمال ساخته شدن ترکیبات ژنتیکی مختلف با در نظر گرفتن توارث مندلی و یا غیر مندلیست.
5 روش تدریس روش تدریس برپایه طرح و حل مسئله و دریافت راه حلهای ممکن از دانشجو با انتقال توانایی محاسبه احتمال در ژنتیک است.
6 وظایف دانشجو دانشجو وظیفه دارد ضمن حضور در کلیه کلاسها ، نسبت به حل مسائل ارائه شده در نوبت های متعدد اقدام کرده و ضمنا همواره برای گذراندن موفق دو کوییز بدون اطلاع قبلی خود را آماده نگهدارد. حل تمرینات کمکی در دو یا سه مرتبه و تحویل به استاد از دیگر وظایف دانشجویان برای کسب آمادگی بیشتر برای امتحان میانترم و پایانترم می باشد.
7 منبع - مبانی ژنتیک ، دکتر آساد - اصول ژنتیک ، دکتر کاظمی - مبانی ژنتیک مولکولی ، دکتر یزدی
8 مواد و امکانات آموزشی ارائه این درس نیازمند کامپیوتر برای نمایش پاور پوینت و نیز کلیپ های آموزشی در خصوص تقسیم سلولی و نمایش ساختار مولکولی DNA و ... می باشد.
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی بصورت مستمر و شامل موارد زیر است: -امتحان میانترم 5 نمره - دو مورد کوییز بدون اطلاع قبلی جمعا 2 نمره - تکالیف کلاسی و حل تمرینات جمعا 3 نمره -امتحان پایانی 10 نمره ضمنا همراهی بخش عملی درس با بحث های تئوری پیگیری خواهد شد.