طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به اهمیت شناخت صفات اقتصادی که اغلب همان صفات کمی در گیاه هستند، درک ژنتیک توارث آنها از ضروریات این رشته در فراگیری روشهای به نژادی گیاهی می باشد.
2 هدف کلی در این درس دانشجو اصول توارث صفات کمی و سهم محیط در تعادل با نقش ژنتیک در توارث این صفات را بمنظور انتخاب روش اصلاحی مناسب فرا می گیرد.
3 شایستگی های پایه مسلما دانشجو باید اصول و مبانی ژنتیک را بهمراه اصول و مبانی آماری در ژنتیک و کشاورزی بداند تا درک بهتری از مسائل مطرح شده در این درس داشته باشد.
4 اهداف یادگیری - شناخت اصول توارث صفات کمی - درک نقش محیط در تعادل با نقش ژنتیک در توارث صفات اقتصادی - توانایی تصمیم گیری برای انتخاب روش اصلاحی مناسب با بیشترین بازدهی (Genetic Gain)
5 روش تدریس روش تدریس برپایه حل مسئله و اجرای پروژه با بحث در کلاس می باشد.
6 وظایف دانشجو دانشجو موظف است علاوه بر شرکت فعالانه در جلسات درس و بحث کلاسی ، پروژه ای در تحلیل صفات کمی برای گیاه ذرت یا گندم با ثبت برخی صفات حقیقی در آنها بصورت انفرادی انجام دهد.
7 منبع - An Introduction to Genetic Analysis , Griffiths et al., 2008 - Introduction to Quantitative Genetics , Falconer and Mackay, 1996 - The Genetical Analysis of Quantitative Traits, Kearsey and Pooni, 1996
8 مواد و امکانات آموزشی علاوه بر کلاس مجهز به ویدئو پروژکتور ، لازمست دانشجو به برخی امکانات ساده آزمایشگاهی برای اندازه گیری صفات در ذرت یا گندم برای تکمیل پروژه درسی خود دسترسی داشته باشد.
9 نحوه ارزشیابی در این درس بخش اول (6 نمره) در اختیار استاد همکار جناب آقای دکتر مرعشی در رابطه با اصول ژنتیک جمعیت در مقدمه این درس می باشد. در بخش مربوط به اینجانب - 3 نمره به پروژه مطالعه کمی در ذرت یا گندم - 2 نمره همراهی بحث در کلاس و حضور و ارفاقی - 3 نمره پاسخ به تکالیف مستمر و تمرینات هفتگی (دو بار حل تمرین) - 6 نمره به امتحان پایان ترم اختصاص دارد.
10 فایل Pdf File