طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس در میان دروس پایه از بیشترین اهمیت برخوردار است و دانشجو در مقطع جاری و مقاطع تحصیلات تکمیلی به مسایل متعدد آماری در رابطه با پروژه های مورد نظر برخورد خواهد کرد. این درس مبنای ادامه مباحث در دروس دیگری همچون آمار کاربردی و طرح های آزمایشی است و بدین لحاظ ضعف دانشجو در این پایه اثر جبران ناپذیری بر سایر دروس در امتداد آن خواهد داشت.
2 هدف کلی در این درس دانشجو خواهد توانست نحوه تنظیم، نمایش و توصیف داده ها و نیز مدیریت آن در نرم افزارهای آماری را علاوه بر درک فرضیات ، تشکیل مسئله ، طرح مقایسات و تخمین پارامترهای جامعه آماری فرا بگیرد. شناخت رابطه بین متغییر ها و آشنایی با اصول و کاربرد مقدماتی تجزیه واریانس از دیگر اهداف کلی این درس می باشد.
3 شایستگی های پایه دانشجو قبلا لازمست با مبانی اولیه علم ریاضی آشنا شده باشد. بعلاوه علائم پرکاربرد ریاضیاتی را برای بکارگیری در فرمولها و توابع خصوصا در مبحث توزیع احتمالات بخوبی بشناسد.
4 اهداف یادگیری هدف از یادگیری مباحث فوق الذکر -کسب مهارت در درک و طرح مسئله - یافتن توانایی برداشت نمونه آماری تصادفی - برآورد یا تخمین پارامترها - تست یک ادعا یا مقایسه آماری جوامع - بکارگیری اصول آماری در درک رابطه متغییرها و ساخت مدل مربوطه - و مهارت مقایسه چند جامعه از طریق نمونه گیری است
5 روش تدریس روش اصلی تدریس این درس \"طرح و حل مسئله\" و \" انجام پروژه عملی در قالب گروه\" با رجوع به آمار هواشناسی کشور و نیز کار تجربی بر روی برگ گیاهان است.
6 وظایف دانشجو دانشجو وظیفه دارد ضمن حضور در کلیه کلاسها به جمع آوری داده های هواشناسی و انجام فعالیتهای لازم برای تهیه داده های پروژه رگرسیونی ( مدل سازی برای تخمین مساحت برگ گیاهان) بصورت گروههای دو نفره بپردازد. بعلاوه در طول ترم برای گذراندن موفق دو کوییز بدون اطلاع قبلی همواره خود را آماده نگهدارد. همچنین حل مسایل کمکی ارائه شده را پس از دو هفته برای حل آنها حداقل در دو وعده قبل از آزمون پایان ترم بعنوان تکلیف به استاد تحویل نماید و حل صحیح آنها توسط استاد را پیگیری نماید.
7 منبع - آمار و احتمالات (عبدالمجید رضائی) - آمار تجربی-عمومی (بهمن اهدائی) - کاربرد آمار در کشاورزی و علوم زیستی (محمد فارسی) - طرح آزمایش های کشاورزی 1 (محمد مقدم و مصطفی ولی زاده)
8 مواد و امکانات آموزشی در این درس از نرم افزارهای صفحه گسترده (spread sheet) نظیر Excel و آمار و اطلاعات سازمان هواشناسی (قابل دسترس در بخش مرجع کتابخانه) استفاده می شود. همچنین لازمست نرم افزار آماری MiniTab 17 در اختیار دانشجویان باشد.
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی بصورت مستمر صورت میپذیرد که شامل موارد زیر است: -حضور و همراهی منظم در کلاسها (1 نمره) - پروژه هواشناسی (1.5 نمره) و پروژه رگرسیونی برگ (1.5 نمره) که هر دو بصورت دو نفره در قالب یک گروه انجام می پذیرد. - حل صحیح تمرینات (2 نمره) - تمرینات دوره ای در چند وعده (2 نمره) - امتحان میانترم (4 نمره) و پایان ترم (8 نمره)
10 فایل Pdf File