1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از ضروریات این گرایش در مقطع دکتری است و دانشجو با اصول ژنتیک و فناوری های مرتبط در فرایند اصلاح گیاهان زراعی (خودگشن و دگرگشن) آشنا می شود. |
2 |
هدف کلی |
هدف کلی این درس آموزش قواعد و اصول به نژادی در تولید بذور اصلاحی و قوانین مترتب بر آن است. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان این درس باید زمینه ای قوی درباره ژنتیک و گیاهشناسی داشته باشند تا با رعایت اصول علمی در این دو شاخه امکان بهره برداری از فناوری های مربوطه در تولید بذر را داشته باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
- متدولوژی به نژادی
- فناوری های مولکولی و بیوتکنولوژیک در اصلاح گیاهان زراعی خودگشن و دگرگشن |
5 |
روش تدریس |
در این درس با طرح سوال و هریک از مباحث مربوطه، به بحث و گفتگو درباره آن بصورت دو طرفه پرداخته می شود.
همچنین با استفاده از تصاویر و دیاگرام های خلاصه شده سعی می شود تا عمق مطالب آموخته شده افزایش یافته و کاربردی شود. |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجو وظیفه دارد ضمن همراهی منظم با کلاس و تمرینات به حل صحیح پروژه های نرم افزاری و انجام تکالیف در موعد مقرر توجه داشته باشد. ضمن ارزیابی مستمر دانشجو، بخش بزرگی از درس در آزمون پایانی ارزیابی خواهد شد. |
7 |
منبع |
- اصول اصلاح نباتات – فارسی، باقری
- کاربرد ژنتیک کمی در اصلاح نباتات (دوجلدی) – فرشاد فر
- اصول بیوتکنولوژی گیاهی – فارسی، ذوالعلی
- نشانگرهای مولکولی – نقوی، حسینی سالکده، قره یاضی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس مجهز به ویدئو پروژکتور برای نمایش پاورپوینت های مربوطه و نیز تجهیزات کامپیوتری برای تدریس نرم افزارها ضرورت دارد. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
3 نمره --- همراهی منظم با کلاس و تمرینات
5 نمره ---- حل صحیح پروژه های نرم افزاری و تکالیف در موعد مقرر
12 نمره ---- امتحان پایان ترم |
10 |
فایل |
Pdf File |