1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان یکی از درس های تخصصی رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشجویان را با مباحث فقه استدلالی از طریق مطالعه گزاره های فقهی اختلافی بین مذاهب اسلامی آشنا می کند. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با برخی گزاره های اختلافی در فقه شیعه و اهل سنت، تبیین ادله و مقایسه مستندات طرفین در موضوعات جمع بین صلاتین، مسح یا غَسل پا در وضو، شهادت ثالثه در اذان، عبارت حی علی خیرالعمل در اذان صبح، جهر به بسم الله، تکتف، سجده بر زمین، خمس، تقیه، ازدواج موقت و ... |
3 |
شایستگی های پایه |
آگاهی از تعریف فقه، شناخت اصطلاحات فقهی ، آشنایی با زبان عربی برای فهم و درک متن |
4 |
اهداف یادگیری |
آگاهی بخشی به دانشجویان درباره برخی مسائل فقهی اختلافی بین شیعه و مذاهب اهل سنت، تبیین روش های استدلال فقهی، تقویت قدرت تحلیل و بررسی مسائل فقهی، افزایش علاقه مندی به پژوهش های فقهی |
5 |
روش تدریس |
ارائه بحث توسط مدرس همراه با دخالت و شرکت دادن دانشجویان در بحث و گفتگو، قرائت متن توسط مدرس به علاوه بهره گیری از دانشجویان در قرائت متون |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع و منظم در کلاس، مشارکت فعال در مباحث، پاسخگویی به تکالیف و پرسش های تحقیقی، پیش مطالعه مباحث، ارائه کنفرانس، شرکت در آزمونهای میانی و پایانی |
7 |
منبع |
گزیده هایی از کتاب الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف نوشته آیت الله شیخ جعفر سبحانی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس، تخته وایت برد و هوشمند، ویدئو پروژکتور، نرم افزارهای ارائه نظیر پاورپوینت، نرم افزارهای فقهی جهت ارائه متن درس |
9 |
نحوه ارزشیابی |
تکالیف و تحقیق های درسی، امتحان های میانی، آزمون پایانی |
10 |
فایل |
Pdf File |