1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
مخصوص دانشجویان دوره کارشناسی در غیر الهیات |
2 |
هدف کلی |
آشنایی و أنس با قرآن و تفاسیر، پاسخ به شبهات آنان درباره ی قرآن و محتوای آن و شناخت ضرورت کاربرد تعالیم قرآن در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی |
3 |
شایستگی های پایه |
بهتراست دانشجویان، اندیشه اسلامی (1 و2) را گذرانده باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
شناخت قرآن در انواع شناخت سندی (مباحث تحریف کلّی یا جزئی قرآن) ، شناخت ریشه ای (مباحث اصالت قرآن والفاظ آن، تغییر ناپذیری وجامعیت، بطن و مانند آن) و شناخت تحلیلی که شامل تبیین و تفسیر آیات قرآن در موضوعات مختلف می شود. |
5 |
روش تدریس |
تلفیقی از روش متن محور و نیاز محور |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه هفتگی، مشارکت جدّی در مباحث، تحقیق با موضوعات مختلف به شیوه ی تفسیر موضوعی قرآن همراه با ارائه ی کلاسی به دلخواه و حضور منظّم وکامل درکلاس. |
7 |
منبع |
کتاب درسی تفسیر موضوعی قرآن و مطالب اضافی مطرح شده در کلاس، در زمینه ی نقد مطالب کتاب یا رفع نقایص آن. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
تخته سیاه یا وایت بورد و در صورت لزوم، استفاده از سیستم کامپیوتر |
9 |
نحوه ارزشیابی |
پرسش شفاهی از درس قبل، مشارکت فعال در مباحث کلاس درهر جلسه و امتحان کتبی پایان ترم به صورت تستی و تشریحی |