1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس از دروس اصلی دوره ی کارشناسی ارشد مدرسی منابع و متون اسلامی می باشد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با ساختار نظام مند و هندسه دار قرآن کریم با محوریت غرض شناسی آنها |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس نیاز به پیش نیاز ندارد ولی بهتر است دانشجو، درس علوم قرآنی را گذرانده باشد. |
4 |
اهداف یادگیری |
دانشجو باید بتواند 1- موضوعات یک سوره را دسته بندی کند. 2- چگونگی نظام مندی آیات یک سوره را کشف و به تصویر بکشد. 3- نظام مندی سوره های قرآن را با دیگر سوره ها مقایسه و تبیین نماید. |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس، ترکیبی از روش استاد محور(حدود یک ساعت). 2- سمینار های دانشجویی در کلاس به صورت پاسخ به پرسش های از پیش تعیین شده.(حدود نیم ساعت) 3- ارائه تحقیق و مقالات مرتبط با درس در جلسات پایانی ترم. |
6 |
وظایف دانشجو |
1- کلاس ها حضوری است و نظم کلاسی اهمیت بسیار دارد.
2- دانشجو هر جلسه به سؤالات از پیش تعیین شده، پاسخ دهد.
3- در طیّ ترم موضوعی را در ارتباط با محتوای درسی، انتخاب نموده و در کلاس کنفرانس دهد و سپس در پایان ترم آن را به صورت مکتوب تحویل دهد. |
7 |
منبع |
منابع اصلی: 1- پژوهشی در نظم قرآن(عبدالهادی فقهی زاده) 2- ساختار هندسی سوره های قرآن( محمد خامه گر) 3-اصول و قواعد کشف استدلالی غرض سوره های قرآن(محمد خامه گر)
منابع فرعی: کتابهایی در همین زمینه از آیة الله معرفت، استاد محمد علی ایازی، دکتر همامی و... |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب و نرم افزارهای مرتبط |
9 |
نحوه ارزشیابی |
سمینار های مختصر به صورت پاسخ به سؤالات از پیش تعیین شده (2نمره) - تحقیق مفصل و مکتوب همراه با سمینار(5نمره)
امتحان پایان ترم (13 نمره) |