طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس اصلی دوره ی کارشناسی ارشد مدرسی منابع و متون اسلامی می باشد.
2 هدف کلی آشنایی با ساختار نظام مند و هندسه دار قرآن کریم با محوریت غرض شناسی آنها
3 شایستگی های پایه این درس نیاز به پیش نیاز ندارد ولی بهتر است دانشجو، درس علوم قرآنی را گذرانده باشد.
4 اهداف یادگیری دانشجو باید بتواند 1- موضوعات یک سوره را دسته بندی کند. 2- چگونگی نظام مندی آیات یک سوره را کشف و به تصویر بکشد. 3- نظام مندی سوره های قرآن را با دیگر سوره ها مقایسه و تبیین نماید.
5 روش تدریس روش تدریس، ترکیبی از روش استاد محور(حدود یک ساعت). 2- سمینار های دانشجویی در کلاس به صورت پاسخ به پرسش های از پیش تعیین شده.(حدود نیم ساعت) 3- ارائه تحقیق و مقالات مرتبط با درس در جلسات پایانی ترم.
6 وظایف دانشجو 1- کلاس ها حضوری است و نظم کلاسی اهمیت بسیار دارد. 2- دانشجو هر جلسه به سؤالات از پیش تعیین شده، پاسخ دهد. 3- در طیّ ترم موضوعی را در ارتباط با محتوای درسی، انتخاب نموده و در کلاس کنفرانس دهد و سپس در پایان ترم آن را به صورت مکتوب تحویل دهد.
7 منبع منابع اصلی: 1- پژوهشی در نظم قرآن(عبدالهادی فقهی زاده) 2- ساختار هندسی سوره های قرآن( محمد خامه گر) 3-اصول و قواعد کشف استدلالی غرض سوره های قرآن(محمد خامه گر) منابع فرعی: کتابهایی در همین زمینه از آیة الله معرفت، استاد محمد علی ایازی، دکتر همامی و...
8 مواد و امکانات آموزشی کتاب و نرم افزارهای مرتبط
9 نحوه ارزشیابی سمینار های مختصر به صورت پاسخ به سؤالات از پیش تعیین شده (2نمره) - تحقیق مفصل و مکتوب همراه با سمینار(5نمره) امتحان پایان ترم (13 نمره)