طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره باکتریها به دلایل متعدد مانند رشد سریع و آسان، سهولت در نگهداری و بازیابی در شرایط آزمایشگاهی از قدیم الایام برای مطالعات سلولی و مولکولی و ژنتیک مورد استفاده قرار گرفته اند. بررسی ژنتیک مولکولی این گروه از موجودات اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققین سلولی و مولکولی قرار داده است.
2 هدف کلی آشنایی با ساختار ژنوم پروکاریوتی و همانندسازی آن و تغییرات ژنتیکی که در پروکاریوت ها در اثر فرآیندهای مختلف ژنتیکی از جمله جهش و نوترکیبی ژنتیکی اتفاق می افتد.
3 شایستگی های پایه دارا بودن دانش پایه و جامع از میکروب شناسی عمومی، میکروب شناسی کاربردی و ویروس شناسی
4 اهداف یادگیری دانش افزایی در خصوص موضوعاتی مانند سازمان بندی کروموزوم باکتری، کروموزوم سنتزی باکتریایی، جهش یافته های باکتریایی، ژنوم باکتریوفاژها و اهمیت آنها، بیولوژی مولکولی پلاسمید، عناصر ژنتیکی متحرک و غیره
5 روش تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ، اسلاید و پاورپوینت، فیلم و ویدئو، بازدید
6 وظایف دانشجو 1- پاسخ به سئوالات مطرح شده در طول کلاس: در این جا درست بودن پاسخ مهم نیست بلکه تنها ارائه پاسخی مرتبط کافی است. 2- ارائه سمینار: هدف از ارائه سمینار افزایش مهارتهای عمومی در استفاده از منابع درسی و همچنین تفکر و تحلیل درخصوص موضوعات مختلفی است که در درس مطرح می شود. سمینار اختیاری است و تا 1 نمره امتیاز دارد و مدت زمان آن 15 الی 20دقیقه می باشد. 3- شرکت در کوئیزهای کلاسی: این امتحانات کوتاه برای مرور مطالب درسی و همگام بودن و بروز بودن مفید می باشد
7 منبع
8 مواد و امکانات آموزشی کامپیوتر یا لب تاپ – صفحه نمایش عادی و دیجیتالی – تخته سیاه و یا وایت برد – بلندگو (برای نمایش بعضی از فیلم ها یا ویدئو ها) – پوینتر – گچ و ماژیک رنگی - اینترنت پرسرعت
9 نحوه ارزشیابی امتحان پایان ترم ( 17 تا 18 نمره) – سمینار و فعالیت های کلاسی (2 تا 3 نمره)