1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
باکتریها به دلایل متعدد مانند رشد سریع و آسان، سهولت در نگهداری و بازیابی در شرایط آزمایشگاهی از قدیم الایام برای مطالعات سلولی و مولکولی و ژنتیک مورد استفاده قرار گرفته اند. بررسی ژنتیک مولکولی این گروه از موجودات اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققین سلولی و مولکولی قرار داده است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با ساختار ژنوم پروکاریوتی و همانندسازی آن و تغییرات ژنتیکی که در پروکاریوت ها در اثر فرآیندهای مختلف ژنتیکی از جمله جهش و نوترکیبی ژنتیکی اتفاق می افتد. |
3 |
شایستگی های پایه |
دارا بودن دانش پایه و جامع از میکروب شناسی عمومی، میکروب شناسی کاربردی و ویروس شناسی |
4 |
اهداف یادگیری |
دانش افزایی در خصوص موضوعاتی مانند سازمان بندی کروموزوم باکتری، کروموزوم سنتزی باکتریایی، جهش یافته های باکتریایی، ژنوم باکتریوفاژها و اهمیت آنها، بیولوژی مولکولی پلاسمید، عناصر ژنتیکی متحرک و غیره |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی، پرسش و پاسخ، اسلاید و پاورپوینت، فیلم و ویدئو، بازدید |
6 |
وظایف دانشجو |
1- پاسخ به سئوالات مطرح شده در طول کلاس: در این جا درست بودن پاسخ مهم نیست بلکه تنها ارائه پاسخی مرتبط کافی است. 2- ارائه سمینار: هدف از ارائه سمینار افزایش مهارتهای عمومی در استفاده از منابع درسی و همچنین تفکر و تحلیل درخصوص موضوعات مختلفی است که در درس مطرح می شود. سمینار اختیاری است و تا 1 نمره امتیاز دارد و مدت زمان آن 15 الی 20دقیقه می باشد. 3- شرکت در کوئیزهای کلاسی: این امتحانات کوتاه برای مرور مطالب درسی و همگام بودن و بروز بودن مفید می باشد |
7 |
منبع |
|
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کامپیوتر یا لب تاپ – صفحه نمایش عادی و دیجیتالی – تخته سیاه و یا وایت برد – بلندگو (برای نمایش بعضی از فیلم ها یا ویدئو ها) – پوینتر – گچ و ماژیک رنگی - اینترنت پرسرعت |
9 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان پایان ترم ( 17 تا 18 نمره) – سمینار و فعالیت های کلاسی (2 تا 3 نمره) |