1 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با سیر فلسفه غرب در دوره قرون وسطی |
2 |
اهداف یادگیری |
آگاهی از پیش زمینه های پیدایش فلسفه در قرون وسطی – ماهیت فلسفه قرون وسطی و نسبت آن با الهیات مسیحی – دوره های سه گانه قرون وسطی(دوره آباء کلیسا - عصر ظلمت - دوره مدرسی یا اسکولاستیک) – مهمترین شخصیت های فلسفی در این سه دوره، کسانی چون آگوستین – توماس آکوئیناس – آلبرت کبیر – آنسلم – ترتولیانوس – ابن رشدیان لاتینی و غیره
همینطور مهمترین مساله فلسفی این دوران و پاسخ های چهارگانه ای که به این مساله داده شده است و موجب شکل گیری خانواده های چهارگانه در قرون وسطی شده است؛ خانواده ترتولیانی – خانواده آگوستینی – خانواده ابن رشدیان لاتینی و خانواده تومایی(مکاتب ایمانگرایی – Fideism – عقلگرایی – Rationalism)
نیز، نسبت فلسفه قرون وسطی با فلسفه اسلامی و نسبت این فلسفه با مباحث معاصر ما، بویژه بحث علم دینی. |
3 |
روش تدریس |
سخنرانی – استفاده از وسایل سمعی و بصری کمکی مانند پاورپواینت – گفتگو و مباحثات مشارکتی – ارائه دانشجویی در موضوعات تحقیقی موظف |
4 |
منبع |
- تاریخ فلسفه در قرون وسطی – محمد ایلخانی
- دیباچه ای بر فلسفه قرون وسطی – فردریک کاپلستون – ترجمه مسعود علیا
- تفکر در قرون وسطی – دیوید لاسکم – ترجمه حنایی کاشانی
- فلسفه در قرون وسطی – کریم مجتهدی
- فلسفه در قرون وسطی و دوره جدید – امیل بریه – ترجمه یحیی مهدوی
- تاریخ فلسفه – فردریک کاپلستون – ج 2 و ج 3 – ترجمه ابراهیم دادجو
- روح فلسفه در قرون وسطی – اتین ژیلسون – ترجمه علمحمد داوودی
- عقل و وحی در قرون وسطی – اتین ژیلسون – ترجمه شهرام پازوکی
- نقد تفکر فلسفی غرب – اتین ژیلسون – ترجمه احمد احمدی
- فیلسوفان بزرگ قرون وسطی – لوچانو دکر شنشرو – ترجمه عباس باقری
- مقدمه ای بر سیر تفکر در قرون وسطی – محمدرضا فشاهی |
5 |
نحوه ارزشیابی |
مشارکت در فعالیت و مباحثات کلاسی – ارائه تحقیق در کلاس – تدوین مقاله – امتحان پایان ترم |
6 |
فایل |
Pdf File |