طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 هدف کلی آشنایی دانشجویان با سیر فلسفه غرب در دوره قرون وسطی
2 اهداف یادگیری آگاهی از پیش زمینه های پیدایش فلسفه در قرون وسطی – ماهیت فلسفه قرون وسطی و نسبت آن با الهیات مسیحی – دوره های سه گانه قرون وسطی(دوره آباء کلیسا - عصر ظلمت - دوره مدرسی یا اسکولاستیک) – مهمترین شخصیت های فلسفی در این سه دوره، کسانی چون آگوستین – توماس آکوئیناس – آلبرت کبیر – آنسلم – ترتولیانوس – ابن رشدیان لاتینی و غیره همینطور مهمترین مساله فلسفی این دوران و پاسخ های چهارگانه ای که به این مساله داده شده است و موجب شکل گیری خانواده های چهارگانه در قرون وسطی شده است؛ خانواده ترتولیانی – خانواده آگوستینی – خانواده ابن رشدیان لاتینی و خانواده تومایی(مکاتب ایمانگرایی – Fideism – عقلگرایی – Rationalism) نیز، نسبت فلسفه قرون وسطی با فلسفه اسلامی و نسبت این فلسفه با مباحث معاصر ما، بویژه بحث علم دینی.
3 روش تدریس سخنرانی – استفاده از وسایل سمعی و بصری کمکی مانند پاورپواینت – گفتگو و مباحثات مشارکتی – ارائه دانشجویی در موضوعات تحقیقی موظف
4 منبع - تاریخ فلسفه در قرون وسطی – محمد ایلخانی - دیباچه ای بر فلسفه قرون وسطی – فردریک کاپلستون – ترجمه مسعود علیا - تفکر در قرون وسطی – دیوید لاسکم – ترجمه حنایی کاشانی - فلسفه در قرون وسطی – کریم مجتهدی - فلسفه در قرون وسطی و دوره جدید – امیل بریه – ترجمه یحیی مهدوی - تاریخ فلسفه – فردریک کاپلستون – ج 2 و ج 3 – ترجمه ابراهیم دادجو - روح فلسفه در قرون وسطی – اتین ژیلسون – ترجمه علمحمد داوودی - عقل و وحی در قرون وسطی – اتین ژیلسون – ترجمه شهرام پازوکی - نقد تفکر فلسفی غرب – اتین ژیلسون – ترجمه احمد احمدی - فیلسوفان بزرگ قرون وسطی – لوچانو دکر شنشرو – ترجمه عباس باقری - مقدمه ای بر سیر تفکر در قرون وسطی – محمدرضا فشاهی
5 نحوه ارزشیابی مشارکت در فعالیت و مباحثات کلاسی – ارائه تحقیق در کلاس – تدوین مقاله – امتحان پایان ترم
6 فایل Pdf File