1 |
هدف کلی |
آشنایی با روش ها و رویکردهای کلاسیک و مدرن در تولید معارف اسلامی، در شاخه های مختلف آن. |
2 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با کلیات علوم و معارف اسلامی در سطح دانشجویان ارشد رشته فسفه تعلیم و تربیت اسلامی |
3 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با روش ها و رویکرد های متعارف در علوم اسلامی کلاسیک(کلام فلسفه، تفسیر و فقه اسلامی).
آشنایی با برخی روش ها و رویکرد های نوین در مطالعات اسلامی متاخر، روش هایی چون روش تحلیل هرمنوتیکی - پدیدارشناسی - تحلیل روایی و غیره. |
4 |
روش تدریس |
سخنرانی - بحث و تعامل گروهی - طرح مساله و گفتگویی جمعی برای حل آن. |
5 |
وظایف دانشجو |
مطالعه منابع معرفی شده - مشارکت در مباحثات کلاسی - انجام تحقیق و تکالیف واگذارشده. |
6 |
منبع |
فهرست منابع:
روش شناسی مطالعات دینی – احد فرامرز قراملکی
آشنایی با علوم اسلامی(مجموعه دوره) – مرتضی مطهری
روش شناسی علم کلام – رضا برنجکار
روش شناسی علم کلام – حمید رضا شاکرین
روش شناسی فلسفه ملاصدرا – احد فرامرز قراملکی
روش شناسی تفسیر قران – علی نصیری
درآمدی به مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم اسلامی – علیرضا محمدی فرد
روش شناسی تفسیر قرآن – عباسعلی عمید زنجانی
سبک شناسی مفسران – محمد حسن ربانی
مکاتب تفسیری – علی اکبر بابایی
روش شناسی اجتهاد؛ تبیین و ارزیابی مکاتب فقهی اصولی شیعه – مجتبی رحیمی
ادوار اجتهاد از دیدگاه مذاهب اسلامی – محمد ابراهیم جناتی
ادوار فقه – محمود شهابی
هرمنوتیک و نواندیشی دینی – جهانگیر مسعودی
هرمنوتیک بمثابه روش تحقیق در علوم دینی – جهانگیر مسعودی
کاربرد روش تحلیل هرمنوتیک در مطالعات اسلامی – جلال درخشه – محمد صادق نصرتت پناه
پدیدارشناسی دین – محمود خاتمی
پدیدارشناسی در فلسفه اسلامی – محمود نوالی |
7 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی مستمر فعالیت ها و مشارکت های دانشجویی - امتحان میان ترم - امتحان پایان ترم - ارزیابی تحقیق های محوله |
8 |
فایل |
Pdf File |