1 |
منبع |
منابع کمکی
علم چیست فلسفه چیست ازعبدالکریم سروش – چیستی علم از آلن چالمرز و ترجمه سعید زیباکلام – فلسفه علوم طبیعی از کارل همپل و ترجمه حسین معصومی همدانی – حدس ها و ابطال ها از پوپر و ترجمه احمد آرام – منطق اکتشاف علمی از پوپر و ترجمه حسین کمالی - درامدی تاریخی به فلسفه علم از جان لازی و ترجمه علی پایا - تاریخ و فلسفه علم همراه با بحث هایی تجربه گرایانه در باره فلسف علم از ل و هزلی هال و ترجمه عبدالحسین اذرنگ - فلسفه علم در قرن بیستم - چهار موضوع اصلی از دانالد گیلیس و ترجمه حسن میانداری - فلسفه علم از الکس روزنبرگ و ترجه مهدی دشت بزرگی و فاضل اسدی امجد - فلسفه علم از علی حقی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم فلسفه ی علم و روش شناسی علوم مختلف بویژه علوم تجربی و فنی |
3 |
اهداف یادگیری |
تاریخچه متدولوژی و
طبقه بندی علوم بر اساس موضوع – روش و هدف
روش شناسی علوم قیاسی و استدلالی – شامل حدود – مبادی تصوری – مبادی تصدیقی – علوم قیاسی و نیز اصول موضوعه و اصول متعارفه
قواعد استنتاج
ویژگی های معرفت قیاسی شامل سازگاری – تمامیت و استقلال
انواع علوم استدلالی شامل ریاضیات – منطق – فیزیک و مکانیک نظری – فلسفه
روش شناسی علوم تجربی و استقرائی
تاریخچه فلسفه ی علوم تجربی و مکاتب روش شناسی
مکتب علم شناسی ارسطویی
مکتب پوزیتیویسم کلاسیک مشتمل بر فرانسیس بیکن – جان استوارت میل – اگوست کنت و غیره
مکتب پوزیتیویسم منطقی – حلقه وین – مشتمل بر کارنپ – رایشنباخ – همپل و غیره
مکتب راسیونالیزم انتقادی پوپر- لاکاتوژ و دیگر شاگردان پوپر
مکتب علم شناسی پست مدرن شامل آراء توماس کوهن و پل فایرابند و مکتب جامعه شناسی معرفت
مساله محوری استقراء – اشکالات و راه حل ها
ملاک تمایز علوم |
4 |
روش تدریس |
سخنرانی – استفاده از وسایل سمعی و بصری کمکی مانند پاورپواینت – پرسش و گفتگو و مباحثات مشارکتی |
5 |
وظایف دانشجو |
مشارکت فعال در مباحث کلاس - انجام تحقیق و تکالیف ارائه شده |
6 |
نحوه ارزشیابی |
پرسش و ارزیابی از فعالیت و مشارکت کلاسی در میانه ترم - امتحان تشریحی در پایان ترم - ارزیابی تکلیف یا تحقیق ارائه شده |
7 |
فایل |
Pdf File |