طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 منبع منابع کمکی علم چیست فلسفه چیست ازعبدالکریم سروش – چیستی علم از آلن چالمرز و ترجمه سعید زیباکلام – فلسفه علوم طبیعی از کارل همپل و ترجمه حسین معصومی همدانی – حدس ها و ابطال ها از پوپر و ترجمه احمد آرام – منطق اکتشاف علمی از پوپر و ترجمه حسین کمالی - درامدی تاریخی به فلسفه علم از جان لازی و ترجمه علی پایا - تاریخ و فلسفه علم همراه با بحث هایی تجربه گرایانه در باره فلسف علم از ل و هزلی هال و ترجمه عبدالحسین اذرنگ - فلسفه علم در قرن بیستم - چهار موضوع اصلی از دانالد گیلیس و ترجمه حسن میانداری - فلسفه علم از الکس روزنبرگ و ترجه مهدی دشت بزرگی و فاضل اسدی امجد - فلسفه علم از علی حقی
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مفاهیم فلسفه ی علم و روش شناسی علوم مختلف بویژه علوم تجربی و فنی
3 اهداف یادگیری تاریخچه متدولوژی و طبقه بندی علوم بر اساس موضوع – روش و هدف روش شناسی علوم قیاسی و استدلالی – شامل حدود – مبادی تصوری – مبادی تصدیقی – علوم قیاسی و نیز اصول موضوعه و اصول متعارفه قواعد استنتاج ویژگی های معرفت قیاسی شامل سازگاری – تمامیت و استقلال انواع علوم استدلالی شامل ریاضیات – منطق – فیزیک و مکانیک نظری – فلسفه روش شناسی علوم تجربی و استقرائی تاریخچه فلسفه ی علوم تجربی و مکاتب روش شناسی مکتب علم شناسی ارسطویی مکتب پوزیتیویسم کلاسیک مشتمل بر فرانسیس بیکن – جان استوارت میل – اگوست کنت و غیره مکتب پوزیتیویسم منطقی – حلقه وین – مشتمل بر کارنپ – رایشنباخ – همپل و غیره مکتب راسیونالیزم انتقادی پوپر- لاکاتوژ و دیگر شاگردان پوپر مکتب علم شناسی پست مدرن شامل آراء توماس کوهن و پل فایرابند و مکتب جامعه شناسی معرفت مساله محوری استقراء – اشکالات و راه حل ها ملاک تمایز علوم
4 روش تدریس سخنرانی – استفاده از وسایل سمعی و بصری کمکی مانند پاورپواینت – پرسش و گفتگو و مباحثات مشارکتی
5 وظایف دانشجو مشارکت فعال در مباحث کلاس - انجام تحقیق و تکالیف ارائه شده
6 نحوه ارزشیابی پرسش و ارزیابی از فعالیت و مشارکت کلاسی در میانه ترم - امتحان تشریحی در پایان ترم - ارزیابی تکلیف یا تحقیق ارائه شده
7 فایل Pdf File