طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره مجموعه دروس ارائه شده در مقطع کارنشاسی ارشد خوردگی و حفاظت از مواد به دو دسته دروس اجباری و دروس اختیاری تقسیم بندی می شوند. خوشبختانه تقریبا تمامی دروس این گرایش از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. درس الکتروشیمی پیشرفته از مجموعه دروس اجباری این گرایش است. از جمله دروسی است که هر دانشجوی این گرایش قبل از اخذ هرز درس مرتبط با خوردگی در محیط های آبی (aqueous corrosion) لازم است این درس را گذرانده باشد. لذا لاین درس را می توان یکی از کلیدی ترین دروس این گرایش دانست.
2 هدف کلی همانگونه که از نام این درس پیداست این درس به موضوع الکترورشیمی می پردازد. الکتروشیمی اگر چه یک علم است و جنبه های کابردی و تکنولوزیکی آن به وفور در اطراف ما دیده می شود که می توان از الکتروفورمینگ (electroforming) ، الکترووینینگ (electrowining)، التروآنالیزیز (electroanalysis)، الکتروپلیتینگ (electroplating)یا آبکاری، و ... نام برد یکی از علوم منتج از این علم پایه علم و مهندسی خوردگی (corrosion science and engineering) است. موضوع الکتروشیمی را می توان در سه مبحث اصلی تقسیم بندی کرد. بحت اول موضوع یون در محلول (ion in solution) و موضوعات مرتبط با آن از جمله هدایت بونی، عدد انتقال و ... می باشد. لذا در اولین موضوعات پرداخته شده در این درس به این موضوع پرداخته می شود. قسمت دوم درس به موضوع بسیار مهم پتانسل فصا مشترک بین فلز و محلول بر می گردد. از مفاهیم پایه لایه دو گانه (double layer) و مدلهای مختلف ارائه شده برای لایه دوگانه گرفته شده تا مفاهیم اختلاف پتانسیل بوجود آمده بین سطح و محلول در تماس با سطح و مفهوم اندازه گیری این پتانسیل بحث خواهد شد. در این قمست به مفاهیم اکتیویته و استحکام یونی و ارتباط بین استحکام یونی و ضریب اکتیویته یون در محلول پرداخته می شود. قسمت عمده الکتروشیمی را می توان به موضوع انجام واکنش الکتروشیمی و انتقال بار بر روی سطح (الکترود) یا الکترودیکس (electrodics) ارتباط داد. در این قسمت موضوعاتی چون تعادل یک واکنش الکتروشیمی از نقطه نظر ترمودینامیکی و سینتیکی، خروج از تعادل از نقطه نظر ترمودینامیکی و سینتیکی و مفاهیم پلاریزاسیون در شکلهای مختلف آن اعم از پلاریزاسیون اکتیواسیون، پلاریزاسیون غلظتی و پلاریزاسیون اهمی مورد بررسی دقیق قرار می گیرد. در همین راستا چگونگی انجام پلاریزاسیون رابطه بین جریان و پتانسیل در پلاریزاسون به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
3 شایستگی های پایه آشنایی به مفاهیم اولیه الکتروشیمی و الکتروشیمی خوردگی ضروری است.
4 اهداف یادگیری اهداف یاد گیری به تفصیل در قسمت هدف کلی این درس تشریح شده است.
5 روش تدریس تمامی مباحث این درس توسط استاد به دانشجو منتقل می شود. مطالب به زبان انگلیسی و به صورت اسلاید در خر جلسه آموزش داده شده و بحث می شود تمامی مطالب طرح شده در کلاس به دانشجو داده می شود. لذا دانشجویان باید در سر کلاس با گوش دادن به رفع اشکال خود به پردازند.
6 وظایف دانشجو حضور در تمامی جلسات کلاس الزامی است. از دانشجویان 40% حجم مطالب به صورت میان ترم امتجان گرفته خواهد شد سپس از دانشجویان در امتحان پایان ترم بقیه موارد مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
7 منبع 1) فصول اول تا 8شتم کتاب INTRODUCTION TO CORROSION SCIENCE نوشته مک کافرتی . این کتاب ترجمه شده فصول اول تا دهم آن تحت عنوان ترمودینامیک و سینتیک علم خوردگی توسط دکتر محمد هادی موید و بهتاش هاشمی سالانقوچ انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد در کتابفروشی های معتبر موجود است. 2) Advanced Electrochemistry By Bockris کتاب بسیار خوبی است
8 مواد و امکانات آموزشی این درس به صورت اسلاید/ویدئو پروژکتور ارایه می شود
9 نحوه ارزشیابی در دو مرحله ارزیابی صورت می گیرد: میان ترم 40 درصد مطالب به میزان 40 نمره از 100 باقیمانده مطالب (60 درصد باقیمانده) در پیان ترم به میزان 60 نمره از 100 نمره