طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس خواص فیزکی یک که در نظام قدیم رشته مهندسی متالورژی با نام متالورژی فیزیکی ازائه شده است از دروس اصلی تامیم گرایشهای موجود مقطه کارشناسی رشته مهندسی متالورژی است.
2 هدف کلی هدف اصلی درس برقراری ارتباط بین مفاهیم کریستالوگرافی با خواص فیزکی مواد از حمله خواص حرارتی و الکتریکی فلزات می باشد. لذا در این درس پس از مروری بر مقاهیم پایه کریستالوگرافی و آشنایی با عیوب در شبکه های کریستالی، دانشجو با مفهوم انجماد فلزات از نقطه نظر تبادل انرژی با محیط (ترمودینامیک) و همچنین از نقطه نظر سرعت انجماد (سنتیک) آموزش می بیند. قسمت عمده درس به آشنایی با دیاگرامهای فازی دوتایی و سه تایی می باشد. و چکونگی سرمایش تعادلی آلیاژها و تحولات فازی محتمل در فرایند انجماد را می اموزدذ. در پایان به خواص الکترکی و حرارتی فلزات پرداخته می شود.
3 شایستگی های پایه دانشجویان در این درس بایستی کریستلوگرافی را قبلا آموزش دیده باشند.
4 اهداف یادگیری این درس مجموعه ای است از مفاهیم نظری مرتبط با متالورژی فیزیکی فلزات و آلیاژها و محاسبات مبنایی در کریستال یک فلز خالص و آلیاژها. لذا قسمت عمده این درس بر محخاسبات مرتبط با کریستالوگرافی، عیوب شبکه، انجماد فلزات و دیاگرامهای دو و سه تایی بنا نهاده شده است.
5 روش تدریس درسد در طول ترم هر هفته یک جلسه کامل و هفته درمیان جلسه کامل دیگری را دارد. درس به صورت اسلاید ارائه می شود و تمامی مطالب در جزوه آماده شده و قابل تهیه از چاپ و تکثیر آمده است. دانشجویان باید مهارت را در محاسبات نه پیچیده مربوط به متالورژی فیزیکی کسب کنند.
6 وظایف دانشجو به غیر از مشارکت موثر در تمامی جلسات دانشجویان باید تکالیف موجود در جزوه را حل کنند و در جلسات جل تمرین مهارت خود را در حل تمارین افزایش دهند. حداقل شش کوییز در این درس گرفته خواهد شد و چندین تمرین تحویلی به دانشجو داده خواهد شد. ده درصد از کل نمره درس به کوییزها، حل تمارین و شرکت در کلاسهای حل تمرین اختصاص می یابد. از بقیه نمره 40 درصد آن به امتحان میان ترم و بقیه آن به امتحان پایان ترم اختصاص داده می شود.
7 منبع * جزوه درس
8 مواد و امکانات آموزشی ویدئو پروزکتور و نمایش اسلاید
9 نحوه ارزشیابی 1) کوییزها + تمارین + شرکت در کلاسهای حل تمرن = 2 نمره 2) میان ترم سه فصل اول = 7 نمره 3) پایان ترم سه فصل باقی مانده = 11 نمره