طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره تخصصی الزامی
2 هدف کلی این درس، مفاهیم پیشرفته آشکارسازی و طیف سنجی را با تاکید بر روش های آزمایشگاهی و شیوه استفاده از تجهیزات دربردارد. همچنین نحوه کار با چشمه های پرتوزا، شناخت انواع آشکارسازهای مختص ذرات مختلف و شیوه بستن یک چیدمان آزمایشگاهی برای نیل به هدف آزمایش از جمله اهداف این درس است.
3 شایستگی های پایه آزمایشگاه فیزیک هسته ای مقدماتی از پیش نیازهای این درس است. به علاوه به تمام دانشجویان توصیه می شود که همزمان درس سیستم های اندازه گیری هسته ای را انتخاب کنند.
4 اهداف یادگیری انتظار می رود که دانشجویان پس از گذراندن این دوره قادر باشند تا آشکارسازی چشمه های گاما و نوترون را به خوبی انجام دهند. همچنین در زمینه تحلیل مقادیر تجربی و یافتن ارتباط منطقی بین اعداد اندازه گیری شده با مفاهیم نظری، تخصص داشته باشند. به علاوه با تسلط کامل بر ویژگی های طیف اندازه گیری شده، به شناسایی چشمه های مجهول و میدان های آلوده فوتونی و نوترونی بپردازند.
5 روش تدریس تدریس به صورت عملی در آزمایشگاه انجام می شود
6 وظایف دانشجو دانشجو می بایست درهر جلسه، گزارش کار مربوط به آن جلسه را تکمیل نموده و تحویل دهد. این گزارش کار می بایست شامل تمام اندازه گیری های انجام شده در آزمایشگاه، پردازش عددی داده های اندازه گیری شده و برآورد عدم قطعیت داده ها باشد. همچنین تحلیل نهایی نتایج آزمایش نیز مورد نیاز است.
7 نحوه ارزشیابی گزارش کارهای دانشجویان به عنوان شاخص ارزشیابی در طول نیمسال مورد نظر قرار می گیرد.
8 مواد و امکانات آموزشی آشکارسازهای هسته ای موجود در آزمایشگاه شامل سوسوزن های آلی و معدنی، شمارنده تناسبی BF3 مورد استفاده قرار می گیرند. برای بعضی جلسات، آشکارسازهای پلاستیک و نیمه رسانا نیز از مراکز دیگر در ارتباط با دانشگاه به طور موقت در تدریس استفاده خواهند شد. فویل های فلزی طلا، ایندیوم، کادمیم، منگنز، ... سیستم های الکترونیک هسته ای شامل پالسر، انواع پیش تقویت کننده ها و تقویت کننده ها، شمارنده ها، دستگاه های مورد استفاده در چیدمان های زمان سنجی، جداسازی نوترون-گاما، و ....