طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره تخصصی اختیاری
2 هدف کلی هدف از ارایه این درس عملی، آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی با دستگاه های اندازه گیری هسته ای در کنار آشنایی با قوانین و مقررات حفاظت در برابر پرتوهاست.
3 شایستگی های پایه برای درک بهتر مطالب و بازده بالاتر آموزش، توصیه می شود این درس همزمان با درس آشکارسازهای هسته ای گذرانده شود.
4 اهداف یادگیری انتظار می رود که دانشجویان پس از گذراندن این درس قادر باشند تا شمارش پرتوهای گسیلی از چشمه های پرتوزا را با آشکارساز گایگر-مولر انجام داده و مفاهیم پایه فیزیک هسته ای را به طور تجربی در بوته آزمایش قرار دهند. از جمله این مفاهیم پایه می توان به ماهیت آماری پرتوزایی، نیمه عمر ایزوتوپ های ناپایدار، تضعیف پرتوهای بتا و گاما و وابستگی اثر فوتوالکتریک به عدد اتمی اشاره نمود. همچنین، مهارت انجام طیف سنجی پرتوهای گاما توسط آشکار ساز NaI با استفاده از تحلیگر تک کاناله و چندکاناله را کسب کنند.
5 روش تدریس تدریس به صورت عملی در آزمایشگاه انجام می شود
6 وظایف دانشجو تکمیل و تحویل گزارش کار هر جلسه شامل تمام اندازه گیری های انجام شده در آزمایشگاه، پردازش عددی داده های اندازه گیری شده و برآورد عدم قطعیت داده ها و همچنین تحلیل نهایی نتایج آزمایش.
7 نحوه ارزشیابی گزارش کارهای دانشجویان به عنوان شاخص ارزشیابی در طول نیمسال مورد نظر قرار می گیرد و در انتهای نیمسال نیز امتحان به صورت عملی برگزار می شود.