1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس در بین دروس پایه دانشجو است و در کنار مبانی ریاضی، مبانی جبر و مبانی آنالیز به معرفی مبانی لازم برای آشنایی با ترکیبیات پرداخته میشود. |
2 |
هدف کلی |
هدف کلی این درس آشنا شدن دانشجو با روشهای شمارش در ریاضیات گسسته است. |
3 |
اهداف یادگیری |
آشنا شدن با منطق و استقرا ریاضی، اصول شمارشی جمع و ضرب و اصل شمول و طرد و ارائه مسألههای شمارشی مهم همراه با ارائه روشهایی ساده برای حل روابط بازگشتی مقدماتی از اهداف عمده این درس است. |
4 |
روش تدریس |
جزئیات مربوط به تدریس در هر جلسه در سرفصل درس آمده است. روش اصلی در تدریس این است که ابتدا دانشجو خود به روش حل مسأله شمارشی پی برد و سپس قضیه کلی در این زمینه با همکاری دانشجو ارائه و اثبات گردد. |
5 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال در کلاس، حل کردن تمرینهای تحویلی، انجام پروژههای فردی، شرکت در کلاس حل تمرین، شرکت در امتحان میانترم و پایانترم و ارائه نظر سازنده در کلاس، از وظایف عمده دانشجوی این درس میباشد. |
6 |
منبع |
دو کتاب منطق، ضامن استدلال و استقرا، گامهای پیاپی از سری کتابهای ریشه و کتاب شمردنیها را بشمار که توسط مدرس این کلاس تألیف گردیده است منبع اصلی محسوب میشود. در منبع سوم منابع متعددی برای تمرین بیشتر معرفی گردیده است. |
7 |
نحوه ارزشیابی |
کوئیز، تمرین تحویلی، حضور فعال در کلاس، امتحان میانترم و پایانترم و انجام پروژههای فردی در کلاس بخش عمده نمره دانشجو را تشکیل میدهد. نمره کلاس حل تمرین نیز در نظر گرفته میشود. |