طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس در بین دروس پایه دانشجو است و در کنار مبانی ریاضی، مبانی جبر و مبانی آنالیز به معرفی مبانی لازم برای آشنایی با ترکیبیات پرداخته می‌شود.
2 هدف کلی هدف کلی این درس آشنا شدن دانشجو با روش‌های شمارش در ریاضیات گسسته است.
3 اهداف یادگیری آشنا شدن با منطق و استقرا ریاضی، اصول شمارشی جمع و ضرب و اصل شمول و طرد و ارائه مسأله‌های شمارشی مهم همراه با ارائه روش‌هایی ساده برای حل روابط بازگشتی مقدماتی از اهداف عمده این درس است.
4 روش تدریس جزئیات مربوط به تدریس در هر جلسه در سرفصل درس آمده است. روش اصلی در تدریس این است که ابتدا دانشجو خود به روش حل مسأله شمارشی پی برد و سپس قضیه کلی در این زمینه با همکاری دانشجو ارائه و اثبات گردد.
5 وظایف دانشجو حضور فعال در کلاس، حل کردن تمرین‌های تحویلی، انجام پروژه‌های فردی، شرکت در کلاس حل تمرین، شرکت در امتحان میان‌ترم و پایان‌ترم و ارائه نظر سازنده در کلاس، از وظایف عمده دانشجوی این درس می‌باشد.
6 منبع دو کتاب منطق، ضامن استدلال و استقرا، گام‌های پیاپی از سری کتاب‌های ریشه و کتاب شمردنی‌ها را بشمار که توسط مدرس این کلاس تألیف گردیده است منبع اصلی محسوب می‌شود. در منبع سوم منابع متعددی برای تمرین بیشتر معرفی گردیده است.
7 نحوه ارزشیابی کوئیز، تمرین تحویلی، حضور فعال در کلاس، امتحان میان‌ترم و پایان‌ترم و انجام پروژه‌های فردی در کلاس بخش عمده نمره دانشجو را تشکیل می‌دهد. نمره کلاس حل تمرین نیز در نظر گرفته می‌شود.