طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس دو واحدی است و از دروس تخصصی دوره کارشناسی ارشد مشاوره خانواده می باشد که به صورت نظری ارائه می شود
2 هدف کلی هدف کلی در این درس ( با توجه به آموخته های تحصیلی دانشجودردوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ) اولا بتواند به بررسی و مطالعه دقیق مشکلات و مسائل روز خانواده ها و ازدواج بپردازد ثانیا پیامد های ناشی از مسائل و مشکلات را در زمینه خانواده و ازدواج به تصویر بکشد ثالثا بتواند راهکارهای مناسب را برای حل مشکلات مورد نظر ارائه نماید
3 شایستگی های پایه این درس در ترم آخر دوره کارشناسی ارشد مشاوره خانواده ارائه می گردد و دانشجو باید درس نظریه ها و روشهای مشاوره خانواده (3 واحدی) و درس مشاوره ازدواج (3 واحدی) را گذرانده باشد و نسبت به آنها اشراف داشته باشد تا بتواند در این مرحله تحلیل دقیقی از مسائل خانواده و ازدواج داشته باشد
4 اهداف یادگیری 1- آشنایی با شیوه آماده کردن یک سمینار در زمینه مسائل و مشکلات خانواده و ازدواج 2- اجرای یک تحقیق میدانی در راستای مشکلات خانواده و ازدواج ، در نهایت ارائه به شیوه سمینار توسط دانشجو در اواخر ترم یا بعد از آن 3- بررسی و شناخت وضعیت ساختار های موسسات تربیت مشاوره در زمینه خانواده و ازدواج ، تبعات عدم توجه دقیق به این ساختار ها درتربیت و و نحوه ارائه خدمات 4- بررسی و شناخت برنامه های موجود برای کمک به خانواده و روش های پیشگیری از آسیب های تهدید کننده 5- شناخت شرایط حاکم بر ازدواج و موانع موجود در زمینه ازدواج مناسب و منطقی، آثار و پیامد های ناشی از روابط قبل از ازدواج، ازدواج های سنتی و روابط آزاد قبل از ازدواج، ازدواج سفید و... 6- شناخت اصول اخلاقی برای ازدواج موفق 7- شناخت طلاق، علل و پیامد های ناشی از آن در زمان حال و نگرش مردم 8- آشنایی با عوامل موثر روابط فرازناشویی و آثارفردی ، خانوادگی و اجتماعی کوتاه مدت و دراز مدت آن 9- شناخت روابط والد – فرزندی و ارائه یک الگوی مناسب با توجه به فرهنگ ایرانی - اسلامی 10- آشنایی با آثار و پیامد های ناشی از تربیت جنسی زود هنگام و دیر هنگام 11- شناخت ابزار های موجود برای سنجش مشکلات خانواده و ازدواج و نواقص و مشکلات آنها 12- آشنایی با وضعیت قوانین موجود در زمینه خانواده و ازدواج و اشکالات مطرح در این قوانین و آثار ناشی از آن
5 روش تدریس روش تدریس به شیوه سخنرانی است و موضوعات توسط استاد مطرح شده و پیرامون آن با مشارکت فعال دانشجویان بحث و تبادل نظر صورت می گیرد ارائه کنفرانس توسط دانشجو (بعد ازانتخاب موضوع توسط دانشجو و اتمام مطالعه میدانی آن نتایج حاصله توسط دانشجودر طی 15 الی 30 دقیقه ارائه خواهد شد )
6 وظایف دانشجو 1- حضور و شرکت فعالانه در مباحث هر جلسه ( موضوعات مربوط به مشکلات و مسائل خانواده و ازدواج ارائه شده در هر جلسه) 2- انتخاب یک موضوع از مسائل و مشکلات مربوط به خانواده و ازدواج و بررسی دقیق آن توسط دانشجو و آمادگی کامل برای ارائه آن در کلاس 3- تدوین موضوع مورد مطالعه به صورت یک پژوهش علمی
7 منبع کتب و مقالات علمی جدید در زمینه خانواده و ازدواج ( موجود در کتابخانه ها و پایگاه های علمی ) کتاب"هفت اصل اخلاقی برای موفقیت در ازدواج "جان گاتمن، ترجمه مهدی قراچه داغی
8 مواد و امکانات آموزشی پاورپوینت، کتب و مقالات ، پایگاه های علمی و دانشی معتبر
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی دانشجو به صورت ذیل خواهد بود ( براساس نمره 20) الف ) حضور و میزان مشارکت فعال در کلاس ب) بررسی تکلیف عملی دانشجو ( مطالب جمع آوری شده و نحوه تدوین آن و میزان دقت دانشجو در تدوین موضوع ، شیوه ارائه و میزان تسلط بر موضوع) ج) امتحان پایان ترم