1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس دو واحدی است و از دروس تخصصی دوره کارشناسی ارشد مشاوره خانواده می باشد که به صورت نظری ارائه می شود |
2 |
هدف کلی |
هدف کلی در این درس ( با توجه به آموخته های تحصیلی دانشجودردوره کارشناسی و کارشناسی ارشد )
اولا بتواند به بررسی و مطالعه دقیق مشکلات و مسائل روز خانواده ها و ازدواج بپردازد
ثانیا پیامد های ناشی از مسائل و مشکلات را در زمینه خانواده و ازدواج به تصویر بکشد
ثالثا بتواند راهکارهای مناسب را برای حل مشکلات مورد نظر ارائه نماید |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس در ترم آخر دوره کارشناسی ارشد مشاوره خانواده ارائه می گردد و دانشجو باید درس نظریه ها و روشهای مشاوره خانواده (3 واحدی) و درس مشاوره ازدواج (3 واحدی) را گذرانده باشد و نسبت به آنها اشراف داشته باشد تا بتواند در این مرحله تحلیل دقیقی از مسائل خانواده و ازدواج داشته باشد |
4 |
اهداف یادگیری |
1- آشنایی با شیوه آماده کردن یک سمینار در زمینه مسائل و مشکلات خانواده و ازدواج
2- اجرای یک تحقیق میدانی در راستای مشکلات خانواده و ازدواج ، در نهایت ارائه به شیوه سمینار توسط دانشجو در اواخر ترم یا بعد از آن
3- بررسی و شناخت وضعیت ساختار های موسسات تربیت مشاوره در زمینه خانواده و ازدواج ، تبعات عدم توجه دقیق به این ساختار ها درتربیت و و نحوه ارائه خدمات
4- بررسی و شناخت برنامه های موجود برای کمک به خانواده و روش های پیشگیری از آسیب های تهدید کننده
5- شناخت شرایط حاکم بر ازدواج و موانع موجود در زمینه ازدواج مناسب و منطقی، آثار و پیامد های ناشی از روابط قبل از ازدواج، ازدواج های سنتی و روابط آزاد قبل از ازدواج، ازدواج سفید و...
6- شناخت اصول اخلاقی برای ازدواج موفق
7- شناخت طلاق، علل و پیامد های ناشی از آن در زمان حال و نگرش مردم
8- آشنایی با عوامل موثر روابط فرازناشویی و آثارفردی ، خانوادگی و اجتماعی کوتاه مدت و دراز مدت آن
9- شناخت روابط والد – فرزندی و ارائه یک الگوی مناسب با توجه به فرهنگ ایرانی - اسلامی
10- آشنایی با آثار و پیامد های ناشی از تربیت جنسی زود هنگام و دیر هنگام
11- شناخت ابزار های موجود برای سنجش مشکلات خانواده و ازدواج و نواقص و مشکلات آنها
12- آشنایی با وضعیت قوانین موجود در زمینه خانواده و ازدواج و اشکالات مطرح در این قوانین و آثار ناشی از آن |
5 |
روش تدریس |
روش تدریس به شیوه سخنرانی است و موضوعات توسط استاد مطرح شده و پیرامون آن با مشارکت فعال دانشجویان بحث و تبادل نظر صورت می گیرد
ارائه کنفرانس توسط دانشجو (بعد ازانتخاب موضوع توسط دانشجو و اتمام مطالعه میدانی آن نتایج حاصله توسط دانشجودر طی 15 الی 30 دقیقه ارائه خواهد شد ) |
6 |
وظایف دانشجو |
1- حضور و شرکت فعالانه در مباحث هر جلسه ( موضوعات مربوط به مشکلات و مسائل خانواده و ازدواج ارائه شده در هر جلسه)
2- انتخاب یک موضوع از مسائل و مشکلات مربوط به خانواده و ازدواج و بررسی دقیق آن توسط دانشجو و آمادگی کامل برای ارائه آن در کلاس
3- تدوین موضوع مورد مطالعه به صورت یک پژوهش علمی |
7 |
منبع |
کتب و مقالات علمی جدید در زمینه خانواده و ازدواج ( موجود در کتابخانه ها و پایگاه های علمی )
کتاب"هفت اصل اخلاقی برای موفقیت در ازدواج "جان گاتمن، ترجمه مهدی قراچه داغی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت، کتب و مقالات ، پایگاه های علمی و دانشی معتبر |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی دانشجو به صورت ذیل خواهد بود ( براساس نمره 20)
الف ) حضور و میزان مشارکت فعال در کلاس
ب) بررسی تکلیف عملی دانشجو ( مطالب جمع آوری شده و نحوه تدوین آن و میزان دقت دانشجو در تدوین موضوع ، شیوه ارائه و میزان تسلط بر موضوع)
ج) امتحان پایان ترم |