| 1 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس
سیستم سمعی و بصری
اینترنت
کلاس درس با تجهیزات سمعی–بصری
در صورت امکان
دسترسی به پایگاههای علمی (PubMed، ScienceDirect)
آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی برای بررسی پاسخهای فیزیولوژیکی واقعی |
| 2 |
نحوه ارزشیابی |
حضور و مشارکت فعال 20٪
آزمون نهایی 40٪
تمرینها و پروژههای تحقیقاتی 20%
طرح تحقیق نهایی و ارائه 20٪ |
| 3 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
فیزیولوژی پیشرفته قلب، عروق و سیستم تنفسی در فعالیت بدنی |
| 4 |
هدف کلی |
هدف از این درس، تعمیق درک دانشجویان دکتری از سازوکارهای پیشرفته عملکرد سیستم قلبی–عروقی و تنفسی در انسان، بررسی سازگاریهای مزمن و پاسخهای حاد این سیستمها به انواع تمرینات ورزشی، و تحلیل اثرات تمرین بر گروههای خاص (ورزشکاران حرفهای، بیماران قلبی–ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار) است. |
| 5 |
اهداف یادگیری |
عملکرد فیزیولوژیکی پیشرفته قلب، عروق و سیستم تنفسی را تحلیل نماید.
اثرات تمرینات استقامتی، قدرتی، تناوبی و تمرینات تنفسی را بر این سیستمها توضیح دهد.
تفاوت پاسخهای فیزیولوژیکی در جمعیتهای خاص را تفسیر کند.
پژوهشهای جدید در زمینه فیزیولوژی قلب و ریه را نقد و بررسی کند.
ارائه علمی (سمینار) در مورد یک موضوع تخصصی در این حوزه ارائه دهد. |
| 6 |
منبع |
مجتهدی، محمدرضا و همکاران (۱۳۹۹). فیزیولوژی پیشرفته سیستم قلبی و تنفسی در فعالیت بدنی. تهران: انتشارات سمت. |
| 7 |
شایستگی های پایه |
درک عمیق از فیزیولوژی پایه انسان با تأکید بر سیستمهای قلبی–عروقی و تنفسی.
تسلط بر مفاهیم فیزیولوژی ورزشی کاربردی و سازگاریهای فیزیولوژیکی ناشی از تمرین.
آشنایی با اصول طراحی پژوهش و روشهای آماری پیشرفته در مطالعات فیزیولوژی ورزشی.
توانایی تحلیل دادههای فیزیولوژیکی و تفسیر یافتههای پژوهشی از مطالعات معتبر علمی.
مهارت در جستوجو، نقد و مرور مقالات علمی از پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی.
قابلیت انجام ارائه علمی (سمینار) و بحث تحلیلی پیرامون موضوعات تخصصی فیزیولوژی قلب و تنفس.
درک اخلاق پژوهش و ملاحظات ایمنی انسانی در مطالعات فیزیولوژی فعالیت بدنی. |
| 8 |
روش تدریس |
سخنرانی تخصصی و تعاملی
سمینارهای دانشجویی
نقد مقالات علمی
کارگاه طراحی پژوهش
مطالعات موردی |
| 9 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در بحث
پاسخگویی سوالات
ارائه مطلب و سخنرانی
شرکت در آزمون |