طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس سیستم سمعی و بصری اینترنت کلاس درس با تجهیزات سمعی–بصری در صورت امکان دسترسی به پایگاه‌های علمی (PubMed، ScienceDirect) آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی برای بررسی پاسخ‌های فیزیولوژیکی واقعی
2 نحوه ارزشیابی حضور و مشارکت فعال 20٪ آزمون نهایی 40٪ تمرین‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی 20% طرح تحقیق نهایی و ارائه 20٪
3 جایگاه درس در برنامه درسی دوره فیزیولوژی پیشرفته قلب، عروق و سیستم تنفسی در فعالیت بدنی
4 هدف کلی هدف از این درس، تعمیق درک دانشجویان دکتری از سازوکارهای پیشرفته عملکرد سیستم قلبی–عروقی و تنفسی در انسان، بررسی سازگاری‌های مزمن و پاسخ‌های حاد این سیستم‌ها به انواع تمرینات ورزشی، و تحلیل اثرات تمرین بر گروه‌های خاص (ورزشکاران حرفه‌ای، بیماران قلبی–ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار) است.
5 اهداف یادگیری عملکرد فیزیولوژیکی پیشرفته قلب، عروق و سیستم تنفسی را تحلیل نماید. اثرات تمرینات استقامتی، قدرتی، تناوبی و تمرینات تنفسی را بر این سیستم‌ها توضیح دهد. تفاوت پاسخ‌های فیزیولوژیکی در جمعیت‌های خاص را تفسیر کند. پژوهش‌های جدید در زمینه فیزیولوژی قلب و ریه را نقد و بررسی کند. ارائه علمی (سمینار) در مورد یک موضوع تخصصی در این حوزه ارائه دهد.
6 منبع مجتهدی، محمدرضا و همکاران (۱۳۹۹). فیزیولوژی پیشرفته سیستم قلبی و تنفسی در فعالیت بدنی. تهران: انتشارات سمت.
7 شایستگی های پایه درک عمیق از فیزیولوژی پایه انسان با تأکید بر سیستم‌های قلبی–عروقی و تنفسی. تسلط بر مفاهیم فیزیولوژی ورزشی کاربردی و سازگاری‌های فیزیولوژیکی ناشی از تمرین. آشنایی با اصول طراحی پژوهش و روش‌های آماری پیشرفته در مطالعات فیزیولوژی ورزشی. توانایی تحلیل داده‌های فیزیولوژیکی و تفسیر یافته‌های پژوهشی از مطالعات معتبر علمی. مهارت در جست‌وجو، نقد و مرور مقالات علمی از پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی. قابلیت انجام ارائه علمی (سمینار) و بحث تحلیلی پیرامون موضوعات تخصصی فیزیولوژی قلب و تنفس. درک اخلاق پژوهش و ملاحظات ایمنی انسانی در مطالعات فیزیولوژی فعالیت بدنی.
8 روش تدریس سخنرانی تخصصی و تعاملی سمینارهای دانشجویی نقد مقالات علمی کارگاه طراحی پژوهش مطالعات موردی
9 وظایف دانشجو مشارکت در بحث پاسخگویی سوالات ارائه مطلب و سخنرانی شرکت در آزمون