1 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با لهجات عربی در کشورهای مختلف عربی به ویژه لهجه عراقی
آشنایی با اصول و مبانی لهجات عربی در کشورهای مختلف عرب زبان به ویژه لهجه عراقی
آشنایی با نحوه صرف فعل، ضمایر و.. در گویش های مختلف
آشنایی با مصطلحات متداول در هر گویش |
2 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب، تخته، جزوه، امکانات آموزش آنلاین وآفلاین، برنامه ها، فیلم ها و سریال های آموزشی مرتبط با هر لهجه به ویژه لهجه عراقی |
3 |
منبع |
1-الخالصی، یاسین، ۱۳۹۵،آموزش لهجه عراقی، ترجمه عدنان طهماسلی، سعدالله همایونی و نجمه محیایی، چاپ دوم، تهران، انتشترات دانشگاه تهران
2-عامری، شاکر و ضیغمی، علی، 1386،همراه شما در عراق، چاپ اول، تهران، شاد رنگ
3-الهاشمی، عایشه، اسلیم، ناصر، 2015م، الرمسه(مدخل الی دراسه العامیه و الثقافه الاماراتیه)، الطبعه الاولی، دوله الامارات العربیه المتحده، دارالکتاب للنشر و التوزیع
4-گروه نویسندگان، ۱۳۷۲،آموزش زبان عربیبا دو لهجه فصیح و مصری، ترجمه، محمد علی کشاورزی، چاپ اول، تهران، انتشارات آموزش زبان های بین المللی لینگافن
5-شیبانی، سعید، 1380،گفت و شنود عربی(محاوره ای سوریه، لبنان، فلسطین، اردن)، چاپ اول، تهران، نشر پایا
6-فکری، مسعود، 1388،شذی الحیاه(آموزش لهجه شامی)، چاپ اول، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان |
4 |
هدف کلی |
توانایی دانشجویان در فهم لهجات عربی و به ویژه لهجه عراقی و تکلم به لهجات عربی |
5 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس یکی از درس های تخصصی مقطع کارشناسی ارشد رشته مترجمی عربی بوده که ارتباط با گویشوران عرب زبان جهت انجام امور گردشگری، درمانی و... برای دانشجو فراهم می سازد |
6 |
شایستگی های پایه |
انتظار می رود دانشجو در حد کارشناسی بتواند به عربی فصیح تکلم نموده و در فهم عربی فصیح مشکلی نداشته باشد |
7 |
روش تدریس |
استفاده از فیلم ها و سریال های آموزشی و کتابهای مرتبط |
8 |
نحوه ارزشیابی |
پرسش و پاسخ، امتحان میان ترم، تحقیق، انجام پروژه |
9 |
وظایف دانشجو |
حضور و مشارکت فعال در تمامی جلسات، شرکت در تهیه جزوه و کتاب و سریال ها و فیلم های آموزشی |