1 |
هدف کلی |
آشنایی با تاریخ، فرهنگ و ادب دوره وسیط، و کسب مهارت در ترجمه، فهم و درک و تجزیه و تحلیل متون نثر و شعر این دوره و درک ظرافت های ادبی به کار رفته در آنها |
2 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با سیر تطور ادب این دوره، آشنایی دانشجو با نمونه های برجسته متون نظم و نثر و تالیفات این دوره، کسب توانایی لازم در ترجمه، درک و تحلیل متون دوره و پرداختن و استخراج فنون ادبی و ظرافت های تکنیکی به کار رفته در آنها |
3 |
روش تدریس |
تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث و تبادل نظر و نگارش پژوهش و مقاله |
4 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در خوانش، بحث و تبادل نظر، ترجمه و نقد و تجزیه تحلیل متون و نگارش پژوهش و مقاله |
5 |
منبع |
-الحیاة الأدبیة بعد سقوط بغداد حتی العصر الحدیث: عبدالمنعم خفاجی
- تاریخ الادب العربی- العصر العثمانی: د. عمر موسی پاشا
- الادب فی العصر المملوکی: محمد زغلول سلام
- فن الرثاء بین عصرین المملوکی والعثمانی
- معانی شعر الغزل بین التقلید والتجدید فی العصرین
- الاتجاه الدینی فی شعر الفخر والحماسة فی العصرین
- روائع الشعر المملوکی
- فن المدائح النبوی فی العصر المملوکی: غازی شبیب
- مطالعات فی الشعر المملوکی و العثمانی: بکری، شیخ امین
- تاریخ الادب العربی (العصر المملوکی): عمر موسی باشا |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب، جزوه، شبکه های اجتماعی |
7 |
نحوه ارزشیابی |
مشارکت و فعالیت های کلاسی، آزمون پایان ترم، نگارش مقاله |
8 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس اختیاری است |
9 |
شایستگی های پایه |
دانشجو در پایان دوره می تواند اوضاع ادبی عصر وسیط و سیر تطور آن را تبیین کرده و در مورد ادبا بنام این دوره و برجسته ترین تالیفات آنها سخن بگوید و توانایی ترجمه صحیح همراه با نقد و تحلیل آثار برجسته دوره را کسب نماید |