طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 هدف کلی آشنایی با تاریخ، فرهنگ و ادب دوره وسیط، و کسب مهارت در ترجمه، فهم و درک و تجزیه و تحلیل متون نثر و شعر این دوره و درک ظرافت های ادبی به کار رفته در آنها
2 اهداف یادگیری آشنایی با سیر تطور ادب این دوره، آشنایی دانشجو با نمونه های برجسته متون نظم و نثر و تالیفات این دوره، کسب توانایی لازم در ترجمه، درک و تحلیل متون دوره و پرداختن و استخراج فنون ادبی و ظرافت های تکنیکی به کار رفته در آنها
3 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث و تبادل نظر و نگارش پژوهش و مقاله
4 وظایف دانشجو مشارکت در خوانش، بحث و تبادل نظر، ترجمه و نقد و تجزیه تحلیل متون و نگارش پژوهش و مقاله
5 منبع -الحیاة الأدبیة بعد سقوط بغداد حتی العصر الحدیث: عبدالمنعم خفاجی - تاریخ الادب العربی- العصر العثمانی: د. عمر موسی پاشا - الادب فی العصر المملوکی: محمد زغلول سلام - فن الرثاء بین عصرین المملوکی والعثمانی - معانی شعر الغزل بین التقلید والتجدید فی العصرین - الاتجاه الدینی فی شعر الفخر والحماسة فی العصرین - روائع الشعر المملوکی - فن المدائح النبوی فی العصر المملوکی: غازی شبیب - مطالعات فی الشعر المملوکی و العثمانی: بکری، شیخ امین - تاریخ الادب العربی (العصر المملوکی): عمر موسی باشا
6 مواد و امکانات آموزشی کتاب، جزوه، شبکه های اجتماعی
7 نحوه ارزشیابی مشارکت و فعالیت های کلاسی، آزمون پایان ترم، نگارش مقاله
8 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس اختیاری است
9 شایستگی های پایه دانشجو در پایان دوره می تواند اوضاع ادبی عصر وسیط و سیر تطور آن را تبیین کرده و در مورد ادبا بنام این دوره و برجسته ترین تالیفات آنها سخن بگوید و توانایی ترجمه صحیح همراه با نقد و تحلیل آثار برجسته دوره را کسب نماید