1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
هر کس ادب عربی و تحولاتش را در دوره بعد سقوط بغداد تا پیش از نهضت ادبی بررسی کند رد پا و اثر بسیاری از شعرا و نویسندگان مسلمان ایران زمین را می بیند که در برافراشتن کاخ ادب عربی مشارکت داشتند و سهیم بودند. بنابراین از آنجا که تاثیر باشکوه ایرانیان و ادبای ایرانی در پیشرفت و شکوفایی زبان عربی در عصر وسیط و خدمتی که بدان کردند بر کسی پوشیده نیست سزاوار است با بررسی آثار و تالیفات عربی آنها به نظاره ی تاثیر شگرفشان بر زبان و ادب عربی نشست. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با بزرگان ایرانی عربی نویس و ادیبان عربی گوی سرزمین ایران از قرن7-13 و بررسی متون منظوم و منثور این دوره |
3 |
اهداف یادگیری |
در این درس بر آنیم تا دانشجویان را با مشهورترین شعرای ایرانی عصر وسیط که به عربی شعر گفته اند و نیز نویسندگان این دوره که مفاخر ادبی خودشان را به عربی خلق کرده اند، چه آنهایی که مدت کوتاهی در ایران زندگی کرده اند و چه ادیبانی که به نحوی داد و ستد فرهنگی با ایران داشته اند، از خلال و از رهگذر آثار منظوم و منثور آنها آشنا سازیم. |
4 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در متن خوانی و ترجمه اولیه و بیان درک خود از متون منظوم و منثور بعد از ارائه توضیحات لازم در مورد متن عربی از سوی استاد و تبیین واژگان و اصطلاحات دشوار متن توسط استاد- انجام پروژه |
5 |
منبع |
یتیمه الدهر نگاشته ثعالبی
دمیه القصر باخزری
خریده القصر عماد الدین کاتب اصفهانی
دیوان اشعار شاعران و سایر منابع |
6 |
فایل |
Pdf File |
7 |
شایستگی های پایه |
انتظار می رود که دانشجو در پایان دوره بتواند از سیر تطور زبان و ادب عربی در ایران بعد سقوط بغداد سخن بگوید و متون منثور و منظوم این دوره را به درستی قرائت نموده و در درک و ترجمه آثار شعر و نثر این دوره مهارت لازم را کسب نموده باشد. |
8 |
روش تدریس |
تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، مشارکت دانشجو در ترجمه مقدماتی، و پروژه ای |
9 |
مواد و امکانات آموزشی |
جزوه، کتاب، تخته وایت برد و... |
10 |
نحوه ارزشیابی |
مستمر و کلاسی2نمره،
تحقیق و پروژه: 3 نمره
میان ترم:5 نمره
پایان ترم: 10 نمره |