طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره هر کس ادب عربی و تحولاتش را در دوره بعد سقوط بغداد تا پیش از نهضت ادبی بررسی کند رد پا و اثر بسیاری از شعرا و نویسندگان مسلمان ایران زمین را می بیند که در برافراشتن کاخ ادب عربی مشارکت داشتند و سهیم بودند. بنابراین از آنجا که تاثیر باشکوه ایرانیان و ادبای ایرانی در پیشرفت و شکوفایی زبان عربی در عصر وسیط و خدمتی که بدان کردند بر کسی پوشیده نیست سزاوار است با بررسی آثار و تالیفات عربی آنها به نظاره ی تاثیر شگرفشان بر زبان و ادب عربی نشست.
2 هدف کلی آشنایی با بزرگان ایرانی عربی نویس و ادیبان عربی گوی سرزمین ایران از قرن7-13 و بررسی متون منظوم و منثور این دوره
3 اهداف یادگیری در این درس بر آنیم تا دانشجویان را با مشهورترین شعرای ایرانی عصر وسیط که به عربی شعر گفته اند و نیز نویسندگان این دوره که مفاخر ادبی خودشان را به عربی خلق کرده اند، چه آنهایی که مدت کوتاهی در ایران زندگی کرده اند و چه ادیبانی که به نحوی داد و ستد فرهنگی با ایران داشته اند، از خلال و از رهگذر آثار منظوم و منثور آنها آشنا سازیم.
4 وظایف دانشجو مشارکت در متن خوانی و ترجمه اولیه و بیان درک خود از متون منظوم و منثور بعد از ارائه توضیحات لازم در مورد متن عربی از سوی استاد و تبیین واژگان و اصطلاحات دشوار متن توسط استاد- انجام پروژه
5 منبع یتیمه الدهر نگاشته ثعالبی‌ دمیه القصر باخزری خریده القصر عماد الدین کاتب اصفهانی دیوان اشعار شاعران و سایر منابع
6 فایل Pdf File
7 شایستگی های پایه انتظار می رود که دانشجو در پایان دوره بتواند از سیر تطور زبان و ادب عربی در ایران بعد سقوط بغداد سخن بگوید و متون منثور و منظوم این دوره را به درستی قرائت نموده و در درک و ترجمه آثار شعر و نثر این دوره مهارت لازم را کسب نموده باشد.
8 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، مشارکت دانشجو در ترجمه مقدماتی، و پروژه ای
9 مواد و امکانات آموزشی جزوه، کتاب، تخته وایت برد و...
10 نحوه ارزشیابی مستمر و کلاسی2نمره، تحقیق و پروژه: 3 نمره میان ترم:5 نمره پایان ترم: 10 نمره