طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره مهارتهای ارتباط کتبی مانند نوشتن از مهمترین مهارتها در روند آموزش زبانهای خارجی محسوب شده و تاثیر بسزایی در یادگیری زبان دوم دارد. این درس به عنوان یکی از دروس پایه دوره کارشناسی، رسالت آشنایی و تجهیز دانشجو به دانش لازم جهت نگارش صحیح به زبان عربی را بر عهده دارد.
2 هدف کلی در این درس دانشجو توانایی لازم را برای نگارش متون مختلف عربی با رعایت نظام دستوری و معناشناختی این زبان به دست می آورد.
3 شایستگی های پایه دانشجو در پایان دوره می تواند در موضوعات انتزاعی ساده با رعایت اصول فنی در نگارش بنویسد.
4 اهداف یادگیری -در این درس دانشجو با متون متوسط و نه چندان پیچیده آشنا شده و به تمرین در نوشتن و کسب مهارت در درست نویسی این متون می پردازد -آموزش روابط لفظی و معنوی در زبان عربی در قالب نگارش موضوعات مشخص -نگارش موضوعات انتزاعی ساده
5 روش تدریس هر جلسه بررسی تعدادی از انشاهای دانشجویان و تصحیح آنها با مشارکت خود دانشجویان در کلاس- قرائت برخی متون مشخص شده و بررسی آن از نظر شاکله و اصول انشا نویسی برای تثبیت این مفاهیم و اصول در ذهن دانشجو، فعالیت های کلاسی برای مشارکت و تعامل بیشتر دانشجو مانند مرتب سازی جملات متن و قصه، انتخاب عنوان مناسب برای متن های کوتاه، آموزش برخی نکات فنی نگارشی و نحوی در نگارش انشا، بحث زمان فعل ها، و ادامه کاربرد علائم سجاوندی و مهمترین مواضع کاربرد آن، و ...
6 وظایف دانشجو مشارکت در فعالیتهای کلاسی، انجام تکالیف مشخص شده، نگارش انشا در موضوعات خواسته شده، مشارکت و تعامل در پرسش و پاسخ ها و در تصحیح انشای دانشجویان
7 منبع -المرشد الواضح فی التحلیل والإنشاء -فن الکتابة عبداللطیف الصوفی -صناعة الإنشاء - مجموعة الرائد، کتاب الإنشاء، ج 3 -علی رضا. الإنشاء الواضح، دار الشرق العربی، سوریة، حلب. - خالدیة البیاع. المرشد الواضح فی الإنشاء - محمد غازی التدمری، التعبیر الفنی، سوریة، دار الإرشاد للنشر -فن الکتابة، تألیف: عادل حسن کسّار الأسدی -کتابهای مختلفی که در ارتباط با انشای عربی موجود است
8 مواد و امکانات آموزشی جزوه و تخته، و کامپیوتر، استفاده از دیتا، ارسال و دریافت تکالیف و انشاهای نوشته شده دانشجویان از طریق پیام رسان ها (تلگرام و...)
9 نحوه ارزشیابی تعداد و کیفیت انشاهایی که دانشجو طی ترم می نویسد و میزان مشارکت کلاسی در حل تمارین و پرسش و پاسخ ها و قرائت انشا (50 درصد)- ارزشیابی پایان ترم (50 درصد)