1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
مهارتهای ارتباط کتبی مانند نوشتن از مهمترین مهارتها در روند آموزش زبانهای خارجی محسوب شده و تاثیر بسزایی در یادگیری زبان دوم دارد. این درس به عنوان یکی از دروس پایه دوره کارشناسی، رسالت آشنایی و تجهیز دانشجو به دانش لازم جهت نگارش صحیح به زبان عربی را بر عهده دارد. |
2 |
هدف کلی |
در این درس دانشجو توانایی لازم را برای نگارش متون مختلف عربی با رعایت نظام دستوری و معناشناختی این زبان به دست می آورد. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجو در پایان دوره می تواند در موضوعات انتزاعی ساده با رعایت اصول فنی در نگارش بنویسد. |
4 |
اهداف یادگیری |
-در این درس دانشجو با متون متوسط و نه چندان پیچیده آشنا شده و به تمرین در نوشتن و کسب مهارت در درست نویسی این متون می پردازد
-آموزش روابط لفظی و معنوی در زبان عربی در قالب نگارش موضوعات مشخص
-نگارش موضوعات انتزاعی ساده |
5 |
روش تدریس |
هر جلسه بررسی تعدادی از انشاهای دانشجویان و تصحیح آنها با مشارکت خود دانشجویان در کلاس- قرائت برخی متون مشخص شده و بررسی آن از نظر شاکله و اصول انشا نویسی برای تثبیت این مفاهیم و اصول در ذهن دانشجو، فعالیت های کلاسی برای مشارکت و تعامل بیشتر دانشجو مانند مرتب سازی جملات متن و قصه، انتخاب عنوان مناسب برای متن های کوتاه، آموزش برخی نکات فنی نگارشی و نحوی در نگارش انشا، بحث زمان فعل ها، و ادامه کاربرد علائم سجاوندی و مهمترین مواضع کاربرد آن، و ... |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در فعالیتهای کلاسی، انجام تکالیف مشخص شده، نگارش انشا در موضوعات خواسته شده، مشارکت و تعامل در پرسش و پاسخ ها و در تصحیح انشای دانشجویان |
7 |
منبع |
-المرشد الواضح فی التحلیل والإنشاء
-فن الکتابة عبداللطیف الصوفی
-صناعة الإنشاء
- مجموعة الرائد، کتاب الإنشاء، ج 3
-علی رضا. الإنشاء الواضح، دار الشرق العربی، سوریة، حلب.
- خالدیة البیاع. المرشد الواضح فی الإنشاء
- محمد غازی التدمری، التعبیر الفنی، سوریة، دار الإرشاد للنشر
-فن الکتابة، تألیف: عادل حسن کسّار الأسدی
-کتابهای مختلفی که در ارتباط با انشای عربی موجود است |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
جزوه و تخته، و کامپیوتر، استفاده از دیتا، ارسال و دریافت تکالیف و انشاهای نوشته شده دانشجویان از طریق پیام رسان ها (تلگرام و...) |
9 |
نحوه ارزشیابی |
تعداد و کیفیت انشاهایی که دانشجو طی ترم می نویسد و میزان مشارکت کلاسی در حل تمارین و پرسش و پاسخ ها و قرائت انشا (50 درصد)- ارزشیابی پایان ترم (50 درصد) |