طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس یکی از سرفصل های دوره کارشناسی است که دانشجو را با شعر دوره پس از سقوط بغداد تا پیش از نهضت ادبی آشنا می سازد. جهت تحقق این هدف تلاش می شود تا برجسته ترین شعرای دوره مملوکی و عثمانی در سرزمین‏های مختلف عربی معرفی و نمونه های مختلفی از اشعار آنان ترجمه، تحلیل و بررسی شود.
2 هدف کلی هدف از این درس آشنایی دانشجو با برجسته ترین شاعران دوره مملوکی و عثمانی و شناخت ویژگی ها، اغراض و مضامین شعری این دوره به طور عینی و کاربردی و از رهگذر بررسی، تجزیه و تحلیل نمونه های شعری این دوره است.
3 شایستگی های پایه دانشجو در پایان دوره می تواند خوانش صحیحی از متون شعری دوره مملوکی و عثمانی داشته باشد، شاهکارهای شعر این دوره را به زبان شیوا به فارسی ترجمه و غرض ابیات را به خوبی تجزیه، شرح و تحلیل کند و اندیشه محوری شاعر در آن سروده ها را تشخیص و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
4 اهداف یادگیری 1. آشنایی دانشجو با شاعران بنام و برجسته سرزمین های مختلف عربی در دوره مملوکی و عثمانی و بررسی نمونه های شعری آنان 2. شناخت انواع مضامین شعری این دوره 3. کسب توانایی لازم در خوانش، ترجمه، درک و تحلیل شاهکارهای شعری این دوره و استخراج فنون ادبی و ظرافت های ادبی و تکنیکی به کار رفته در آنها
5 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی و تبادل نظر
6 وظایف دانشجو مشارکت فعال در خوانش متون، پرسش و پاسخ ها، ترجمه، نقد و تجزیه تحلیل اشعار و نگارش تحقیق و ارائه آن در زمان تعیین شده.
7 منبع -الحیاة الأدبیة بعد سقوط بغداد حتی العصر الحدیث: عبدالمنعم خفاجی - البستانی، فؤاد افرام (1998): المجانی الحدیثة، الجزء الخامس، دار الفقه للطباعة والنشر. - عمر موسی پاشا: تاریخ الادب العربی- العصر العثمانی. - محمد زغلول سلام: الادب فی العصر المملوکی. - روائع الشعر المملوکی - غازی شبیب: فن المدائح النبوی فی العصر المملوکی - بکری، شیخ امین: مطالعات فی الشعر المملوکی و العثمانی - دیوان ابن نباتة المصری (1323هـ): مطبعة التمدن، مصر. - دیوان ابن الوردی (1300هـ): مطبعة الجوائب، القسطنطنیة. - دیوان البوصیری (1324هـ): تحقیق سید کیلانی، مکتبة ومطبعة الیابی الحلبی، مصر. - دیوان الشاب الظریف، المکتبة الأهلیة، بیروت.
8 مواد و امکانات آموزشی کتاب، جزوه، تخته، دیتا
9 نحوه ارزشیابی حضور و غیاب، مشارکت فعال و صد در صدی در فعالیت های کلاسی، آزمون میان ترم و پایان ترم، ارائه تحقیق