1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس آزمایشگاه زبان به عنوان یکی از دروس تخصصی دوره کارشناسی در مجموعه مهارتهای زبانی و ارتباط شفاهی جای می گیرد و بر تقویت قوه شنیداری تاکید دارد. مهارت شنیدن و درک مفهوم فرایندی فعال و پویا است که در روند آموزش زبانهای خارجی تاثیر بسزایی در یادگیری زبان دوم دارد. این راهبرد ارتباطی واجد اهمیت، زبان آموز را قادر می سازد تا توانایی به خاطرسپاری شنیده ها را تقویت نموده و درک و تشخیص شنیده ها را سرعت بخشد. |
2 |
هدف کلی |
-آموزش تلفظ صحیح حروف، کلمات و آهنگ جملات در سطح فصیح عربی، با تأکید و دقت بر ریتم بیان.
-تمرین شنیدن و درک گویش فصیح عربی در قالب متون شنیداری و دیداری معتبر.
-تمرین فرایند گوشدادن فعال برای تسریع و تعمیق مهارت گفتار.
-تقویت روان و رسا بودن بیان و انسجام گفتار در موقعیتهای ارتباطی رسمی و غیررسمی، بهگونهای که دانشجو بتواند مطالب را با حفظ انسجام و به صورت پیوسته و بدون مکثهای طولانی و با سرعت متناسب و ساختار منطقی به زبان عربی بیان کند.
- تقویت مهارت شنیدن دقیق برای تشخیص معنی و مفاهیم دقیق، شکل واژهها و ساختار جملهها در متون شنیداری.
-افزایش توان بازتولید و خلاصهسازی شفاهی مطالب شنیدهشده.
-آشنایی با دامنهای از موضوعات فرهنگی و روزمره به زبان عربی برای ایجاد ارتباط مؤثر. |
3 |
شایستگی های پایه |
در پایان این درس، دانشجو قادر خواهد بود با شنیدن متون صوتی عربی و تماشای انواع محتواهای دیداریـشنیداری مانند اخبار، برنامههای گفتوگو محور، کارتون و فیلمهای عربی، محتوای آنها را با دقت درک کند، پیامها و نکات اصلی و فرعی را استخراج نماید، و آنها را بهصورت خلاصه یا متن پیادهسازیشده بازتولید کند. این مهارت شامل تشخیص واژگان جدید در بافت، فهم عبارات اصطلاحی و دنبالکردن ساختار روایی یا استدلالی متن شنیداری است؛ طوری که دانشجو قادر خواهد بود که فقط به معنای جملههای جداگانه بسنده نکند، بلکه مسیر کلی داستان یا روند منطقی گفتار را هم تشخیص دهد و همراه آن پیش برود. |
4 |
اهداف یادگیری |
تقویت مهارت شنیداری و گوش دادن به زبان عربی به عنوان یکی از مهارتهای چهارگانه زبانی در سطح متوسط و به صورت فعال و دستیابی به مهارت درک مطالب و آنچه به عربی می شنود. بعلاوه در این درس دانشجو به تمرین تلفظ و لحن و لهجه صحیح عربی، تکرار جملات متوسط عربی می پردازد. به عبارتی بالا بردن سطح تلفظ و محاوره و پاسخ و حضور ذهن و تمرکز حواس در زبان نیز مدنظر است. |
5 |
روش تدریس |
گوش دادن به فایل های صوتی و تصویری مختلف و متنوع در کلاس اعم از اخبار، فیلم و کارتون و فایلهای قصه و مستند و گزارش ... و پیاده سازی آنها و صحبت در مورد آنها و محتوای آنها به عربی و طرح سوالات مفهومی و درک مطلب از داخل آنها و گفتگو با دانشجو در مورد آنها و دریافت پاسخ های دانشجویان که با مشارکت فعال و 100 درصدی دانشجو در کلاس همراه خواهد بود.
دانشجو چند جلسه درمیان موظف است فایلی که به طور یکسان در اختیار همه قرار داده شده پیاده سازی کند و در کلاس ارائه و رفع اشکال کنیم. |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت صد درصدی در کلاس در شنیدن و پیاده سازی فایلهای مختلف عربی و بیان درک و شنیده خود از محتوای پخش شده سر کلاس، انجام تکالیف محوله و آمادگی هر جلسه برای پاسخگویی و همراهی و مشارکت در کلیه فعالیتها و پرسش و پاسخ ها. |
7 |
منبع |
کانال های خبری/ فایلهای صوتی و تصویری و ویدئوهای مختلف موجود در سایت های مختلف |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از امکانات موجود در آزمایشگاه زبان و پخش فایلهای صوتی تصویری
اشتراک گذاری فایلهای صوتی تصویری از طریق تلگرام و واتساپ و دریافت تکالیف محوله |
9 |
نحوه ارزشیابی |
مشارکت کلاسی در پیاده سازی فایلها و صحبت کردن در کلاس به عربی و تکالیف محوله= ارزشیابی مستمر 60 درصد، پایان ترم و برگزاری امتحان به سبک آزمونهای زبان 40 درصد (آزمونی شبیه به آزمون رسمی سنجش زبان آیلتس و تولیمو طراحی می شود؛ تهیه فایل mpt با تعداد سوال بی شمار 40 تا 80 سؤال متعدد و در قالب های متفاوت) |