1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
شناخت فلسفه دوران جدید و فلسفه معاصر |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با تحولات فلسفی دوران جدید (فلسفه دکارت و ایدئالیسم دکارتی، فلسفه کانت و ایدئالیسم استعلایی)
فلسفه ویتگنشتاین و فلسفه تحلیلی
فلسفه هایدگر و فلسفه اگزیستانسیالیسم |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن تاریخ فلسفه غرب (1) و تاریخ فلسفه غرب (2) |
4 |
اهداف یادگیری |
یادگیری مفاهیم فلسفی مدرن، تفکر انتقادی، ایدئالیسم استعلایی، دوگانه انگاری، نسبت فلسفه و علم جدید، ریشه های فلسفه تحلیلی و فلسفه های وجودی |
5 |
روش تدریس |
استفاده از منابع دست اول فلسفی و شروح فلسفی، با کمک توضیحات و پاورپوینت |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه منظم مطالب درسی، سوال دقیق بعد از تبیین مطلب، پاسخگویی به پرسش های استاد، شرکت فعال در مباحث کلاس، شرکت در آزمون میان ترم و پایان ترم |
7 |
منبع |
تاریخ فلسفه، اثر کاپلستون، تاریخ فلسفه غرب، اثر راسل، نقد تفکر فلسفی غرب، اثر ژیلسون، تاملات،اثر دکارت، نظریه معرفت در فلسفه کانت، اثر هارتناک، سنجش خرد ناب اثر کانت، تمهیدات اثر کانت، پژوهش های فلسفی اثر ویتگنشتاین، دیدگاه ویتگنشتاین، درباره قواعد و زبان خصوصی اثر کریپکی، هگل: اثر پیتر سینگر ( ترجمه: فولادوند)، هستی و زمان هایدگر ( ترجمه سیاوش جمادی)، زایش تراژدی ، تبارشناسی اخلاق، چنین گفت زرتشت ( نیچه) |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتب اصلی، شروح اصلی، پاورپوینت |
9 |
نحوه ارزشیابی |
شرکت فعال در مباحث کلاس، پرسش های سر کلاس، پاسخگویی به سوالات استاد، آزمون های میان ترم و پایان ترم |