طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به عنوان یک درس تخصصی برای تمامی دانشجویان کارشناسی جغرافیا گرایش آب و هواشناسی، ارائه می شود.
2 هدف کلی شناخت سیکل هیدرولوژیک و جابجایی آب در اتمسفر، آشنایی با مشخصات بارش و تجزیه و تحلیل آمار بارندگی، هیدرولوژی برف و کاهش‌های هیدرولوژیکی، تبخیر و تعرق و هیدرولوژی مناطق خشک
3 شایستگی های پایه آشنایی بیشتر دانشجویان باهیدرولوژی و پدیده‌های هیدروکلیماتولوژی و تحلیل آن‌ها
4 اهداف یادگیری آشنایی با سیکل هیدرولوژی و بیلان آبی، بررسی پدیده تبخیر و تعرق، تجزیه و تحلیل آمار بارندگی، هیدرولوژی مناطق خشک و هیدرولوژی برف
5 روش تدریس ارائه درس با استفاده از امکانات موجود پاورپوینت، تخته وایت برد، پرسش و پاسخ، حل مسئله، انجام تکلیف و تمرین انجام خواهد شد. با توجه به تعطیلات برخی از کلاسهای فوق العاده ممکن است به صورت غیرحضوری برگزار شوند.
6 وظایف دانشجو حضور منظم، فعال و مفید در کلاس، آمادگی برای انجام آزمونک (کوئیز شفاهی و کتبی)،انجام به موقع تکالیف و پروژه، ارائه سمینار کلاسی، شرکت فعال در مباحث علمی کلاسی،
7 منبع فهرست منابع: اصول هیدرولوژی کاربردی، تالیف: دکتر امین علیزاده. ناشر: دانشگاه امام رضا، چاپ چهل و سوم، 1397 هیدرولوژی کاربردی- جلد اول، تالیف: دکتر محمد مهدوی. ناشر: دانشگاه تهران، چاپ دوازدهم، 1397 هیدرولوژی کاربردی- جلد دوم، تالیف: دکتر محمد مهدوی. ناشر: دانشگاه تهران، چاپ هشتم، 1392 هیدرولوژی مهندسی، تالیف: دکتر حمید رضا صفوی. ناشر: انتشارات ارکان، چاپ چهارم، 1397 هیدرولوژی آبهای سطحی ایران، تالیف: دکتر علی اصغر موحد دانش. ناشر: انتشارات سمت، چاپ هشتم، 1392 مبانی هیدرولوژی، ترجمه: دکتر سعدالله ولایتی و همکاران. ناشر: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، چاپ دوم، 1392
8 مواد و امکانات آموزشی درس به صورت تئوری و با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری و تخته وایت برد ارائه می‌شود. دانشجویان باید ترجیحا ماشین حساب (و یا ماشین حساب موبایل یا کامپوتر) همراه داشته باشند.
9 نحوه ارزشیابی مشارکت فعال و مفید در مباحث علمی کلاس 10% تکلیف‌های دوره‌ای و کلاس‌های حل تمرین 20% ارزشیابی مستمر در طول ترم (سئوال و کوئیز شفاهی و کتبی، و سایر روش‌های ارزیابی در طول ترم) 35% پایان ترم 35% نمره مازاد کمیت و کیفیت حضور تا 2 نمره