طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس سمینار و روش تحقیق درسی اجباری و اساسی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. این درس یک نیاز اساسی برای همه دانشجویانی است که در آستانه ورود به مرحله تحقیق و پژوهش و تدوین پایان نامه یا مقاله هستند.
2 هدف کلی آشنایی با تفکر پژوهشی، روش های انجام پژوهش، استفاده از منابع مرتبط با پژوهش و به‌کارگیری آن در انجام پژوهش کارشناسی‌ارشد و انتشار نتایج پژوهش
3 شایستگی های پایه دانشجویان باید آشنایی کافی با نحوه استفاده از رایانه و جستجو در اینترنت را داشته باشند. تسلط نسبی به زبان انگلیسی نیز مورد نیاز است.
4 اهداف یادگیری هدف از درس سمینار و روش تحقیق، فراگیری صحیح شناخت مسئله و انتخاب موضوع پژوهش، جستجوی علمی، نگارش پروپوزال، انچام پایان نامه، ارائه سخنرانی و تهیه پوستر، نگارش مقاله علمی، رفرنس نویسی و مدیریت منابع علمی است.
5 روش تدریس بر اساس سرفصل درس و بااستفاده از امکانات سمعی و بصری، وایت بورد و نرم افزارهای منبع نویسی تدریس انجام خواهد شد. مشارکت فعال و کامل دانشجویان در بحث موضوعات درس و تهیه پروپزال و ارائه آن از دیگر بخشهای تدریس خواهد بود. سایر موضوعات مرتبط با پژوهش و انتشار نتایج پژوهش از قبیل نرم افزارهای مدیریت منابع یا سایت‌های جستجوی منابع یکی دیگر از مواردی است که انتظار می رود در کلاس ارائه شود. همچنین دانشجو ملزم به شرکت در حداقل 8 جلسه دفاع از پایان نامه یا رساله دانشجویان و نقد و بررسی آنها می‌باشد.
6 وظایف دانشجو -حضور منظم، فعال و مفید در کلاس، فراگیری مطالب تدریس شده، -شرکت فعال در بحث موضوعات درسی -انجام و تحویل به موقع تکالیف ارائه شده و ارائه سمینار از پروپزال پیشنهادی -ارائه یک سمینار کلاسی در ارتباط با موضوعات درس -حضور مستمر در جلسات دفاع پایان نامه‌های گروه مهندسی آب (حداقل 8 جلسه) همراه با ارائه گزارش و نقد و بررسی آنها
7 منبع چگونه می‌توان یک پایان‌نامه تحصیلی نوشت؟ 1371. غلامحسین معماریان. انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران. روش تحقیق در علوم زیستی (با تأکید بر نگارش پروپوزال، پایان‌نامه، رساله و مقاله). 1393. تقوی و طباطبایی. انتشارات حیدری. آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های تدوین پروپزال و پایان‌نامه، مصوب دانشگاه فردوسی مشهد و دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد. 1398. شیوه‌نامه‌ها و راهنمای تدوین و ارسال مقاله به مجلات مختلف تجربیات شخصی
8 مواد و امکانات آموزشی درس سمینار و روش تحقیق در کلاس مجهز به سیستم‌های کامپیوتری متصل به شبکه اینترنت برگزار می‌شود. از سایر امکانات فیزیکی و الکترونیکی موجود در کلاس‌ها هم استفاده خواهد شد. ضمنا به عنوان بخشی از آموزش، هر یک از دانشجویان باید در رابطه با موضوعی که مشخص خواهد شد یک سمینار در کلاس ارائه دهند. بهتر است موضوع مورد نظر پیشنهاده دوره کارشناسی ارشد و یا موضوعی در آن ارتباط باشد.
9 نحوه ارزشیابی حضور در حداقل 8 جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و یا رساله دکتری در رشته علوم و مهندسی آب و ارائه گزارش و تحلیل آن 20% ارائه سمینار کلاسی از پروپزال (پیشنهاده) و یا موضوعات دیگر مرتبط با پژوهش و انتشار نتایج پژوهش 20% ارزیابی در طول ترم شامل، حضور و مشارکت فعال در مباحث کلاس، تکلیف، تمرین، ارائه کلاسی و.... 20% آزمون پایان ترم 40%
10 فایل Pdf File