1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به صورت دو واحد تئوری ویک واحد عملی به عنوان یک درس انتخابی در خوشه تخصصی مدیریت منابع آب در دوره کارشناسی علوم و مهندسی آب ارائه میشود. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با روشهای طراحی و بهرهبرداری از مخازن سدها |
3 |
شایستگی های پایه |
گذرانیدن دروس پایه علوم و مهندسی آب، علاقهمند بودن به مباحث هیدرولوژیکی، استوکستیک و منابع آب |
4 |
اهداف یادگیری |
شناخت بیشتر انواع مخازن آبی از دیدگاه مدیریت منابع آب
شناخت مزایا و معایب احتمالی مخازن
نقش مخازن در کنترل سیل، خشکسالی و تامین آب
طراحی هیدرولوژیکی اولیه مخازن کنترل سیل و یا ذخیره آب |
5 |
روش تدریس |
ارائه سرفصل ها با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت
انجام تکلیف و پروژه توسط دانشجویان
نقد و بررسی یک پروژه طراحی شده و در حال بهرهبرداری توسط هر یک از دانشجویان
انجام بازدیدهای میدانی و تحلیل بازدیدها و یا نقد و بررسی موردی هر یک از مخازن
و ارایه مقالات مربوط و بحث در خصوص مطالب و سرفصلها |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم، فعال و مفید در کلاس درس و همه بازدیدها، انجام تمامی تکالیف و پروژههای کلاسی، ارائه گزارش نقد و بررسی یک پروژه طراحی شده و در حال بهرهبرداری یک مخزن، ارائه تحلیلی گزارش بازدیدهای علمی. |
7 |
منبع |
مهندسی و مدیریت سامانههای آبی، تالیف: Mays L.W. and Tung Y. K. ترجمه: بزرگ حداد و همکاران، چاپ دوم 1395
برنامهریزی و مدیریت سامانههای منابع آب، تالیف: Loucks D. P. et al. ترجمه: بزرگ حداد و همکاران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول 1393.
سد و محیط زیست، تالیف: محمد نجمائی. ناشر: کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، چاپ اول، 1382
طراحی و ساخت سدهای مخزنی (جلد اول)، تالیف: ابوالفضل شمسائی. ناشر: دانشگاه علم و صنعت ایران، 1383
طراحی و ساخت سدهای مخزنی (جلد چهارم)، تالیف: ابوالفضل شمسائی. ناشر: دانشگاه علم و صنعت ایران، 1383
بناهای آبی، تالبف: حبیب الله بیات. ناشردانشگاه هرمزگان، چاپ اول، 1379
مقالات چاپ شده در مجلات و همایش های معتبر و مرتبط، |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
بخش تئوری درس با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری در کلاس ارائه می شود. علاوه بر آن بازدیدهای میدانی متعدد در نظر گرفته شده است و پروژه ای نیز به صورت آموزشی و تثبیت مطالب توسط دانشجویان می بایست انجام شود.ارائه گزارش نقد و بررسی یک پروژه طراحی شده و در حال بهرهبرداری یک مخزن از روشهای دیگر آموزشی خواهد بود. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر (ارزیابی در طول ترم شامل، حضور و مشارکت فعال در مباحث کلاس، آزمونک و....) 20 درصد
تکالیف هفتگی و انجام پروژه 25 درصد
فعالیتهای گروهی و بازدیدهای میدانی و تحلیل بازدیدها 10 درصد
نقد و بررسی پروژهها و یا طرحهای مخازن در حال بهرهبرداری (جنبههای مختلف فنی، اجرایی، هیدرولوژیکی، محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...) به صورت ارائه و سخنرانی در کلاس 20درصد
امتحان پایانترم 25درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |