طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به صورت دو واحد تئوری ویک واحد عملی به عنوان یک درس انتخابی در خوشه تخصصی مدیریت منابع آب در دوره کارشناسی علوم و مهندسی آب ارائه می‌شود.
2 هدف کلی آشنایی با روش‌های طراحی و بهره‌برداری از مخازن سدها
3 اهداف یادگیری شناخت بیشتر انواع مخازن آبی از دیدگاه مدیریت منابع آب شناخت مزایا و معایب مخازن نقش مخازن در کنترل سیل، خشکسالی و تامین آب طراحی هیدرولوژیکی اولیه مخازن کنترل سیل و یا ذخیره آب
4 وظایف دانشجو حضور منظم، فعال و مفید در کلاس درس و همه بازدیدها، انجام تمامی تکالیف و پروژه‌های کلاسی، ارائه گزارش نقد و بررسی یک پروژه طراحی‌شده و در حال بهره‌برداری یک مخزن، ارائه تحلیلی گزارش بازدیدهای علمی.
5 منبع مهندسی و مدیریت سامانه‌های آبی، تالیف: Mays L.W. and Tung Y. K. ترجمه: بزرگ حداد و همکاران، چاپ دوم 1395 برنامه‌ریزی و مدیریت سامانه‌های منابع آب، تالیف: Loucks D. P. et al. ترجمه: بزرگ حداد و همکاران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول 1393. سد و محیط زیست، تالیف: محمد نجمائی. ناشر: کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، چاپ اول، 1382 طراحی و ساخت سدهای مخزنی (جلد اول)، تالیف: ابوالفضل شمسائی. ناشر: دانشگاه علم و صنعت ایران، 1383 طراحی و ساخت سدهای مخزنی (جلد چهارم)، تالیف: ابوالفضل شمسائی. ناشر: دانشگاه علم و صنعت ایران، 1383 بناهای آبی، تالبف: حبیب الله بیات. ناشردانشگاه هرمزگان، چاپ اول، 1379 مقالات چاپ شده در مجلات و همایش های معتبر و مرتبط،
6 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر (ارزیابی در طول ترم شامل، حضور و مشارکت فعال در مباحث کلاس، آزمونک و....) 20 درصد تکالیف هفتگی و انجام پروژه 25 درصد فعالیت‌های گروهی و بازدیدهای میدانی و تحلیل بازدیدها 10 درصد نقد و بررسی پروژه‌ها و یا طرح‌های مخازن در حال بهره‌برداری (جنبه‌های مختلف فنی، اجرایی، هیدرولوژیکی، محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...) به صورت ارائه و سخنرانی در کلاس 20درصد امتحان پایان‌ترم 25درصد
7 شایستگی های پایه گذرانیدن دروس پایه علوم و مهندسی آب، علاقه مند بودن به مباحث هیدرولوژیکی،استوکستیک و منابع آب
8 روش تدریس ارائه سرفصل‌ها با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت انجام تکلیف و پروژه توسط دانشجویان نقد و بررسی یک پروژه طراحی‌شده و در حال بهره‌برداری توسط هر یک از دانشجویان انجام بازدیدهای میدانی و تحلیل بازدیدها و یا نقد و بررسی موردی هر یک از مخازن ارایه مقالات مربوط و بحث در خصوص مطالب و سرفصل‌ها
9 مواد و امکانات آموزشی بخش تئوری درس با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری در کلاس ارائه می‌شود. علاوه بر آن بازدیدهای میدانی متعدد در نظر گرفته شده است و پروژه‌ای نیز به صورت آموزشی و تثبیت مطالب توسط دانشجویان می‌بایست انجام شود.ارائه گزارش نقد و بررسی یک پروژه طراحی‌شده و در حال بهره‌برداری یک مخزن از روش‌های دیگر آموزشی خواهد بود.
10 فایل Pdf File