طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به صورت دو واحد تئوری به عنوان یک درس تخصصی و اجباری در دوره کارشناسی ارشد مدیریت منابع آب ارائه می‌شود.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مکانیزم‌های موجود در چرخه هیدرولوژیکی و افزایش توانایی آنان به منظور تخمین و پیش‌بینی تاثیر این مکانیزم‌ها بر یک حوضه، به ویژه از دیدگاه منابع آب با تاکید بر پدیده‌های سیل و خشکسالی
3 شایستگی های پایه علاقه‌مند به علوم هیدرولوژی و موضوعات وابسته
4 اهداف یادگیری توانایی شناخت میکانیزم‌های هیدرولوژیکی، توانایی تخمین و پیش‌بینی متغییرهای هیدرولوژیکی، توانایی تحلیل دوره بازگشت وقایع هیدرولوژیکیو تاثیر تغییر اقلیم بر آن‌ها، توانایی تحلیل وقایع خشکسالی و سیل، شناخت مباحث مرتبط با تغییر اقلیم و اثرات آن بر منابع آب
5 روش تدریس ارائه سرفصل‌ها با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت و با استفاده از وایت برد انجام خواهد شد. انجام تکلیف و پروژه توسط دانشجویان به تثبیت موضوعات ارائه شده کمک خواهد کرد. معرفی برخی دیگر از مباحث مرتبط با بیلان آب و کاهش‌های هیدرولوزیکی با دیدگاه مدیریت منابع آب از طریق ارائه‌های دانشجویی و بحث در ارتباط با آن‌ها
6 وظایف دانشجو حضور منظم، فعال و مفید در کلاس درس، انجام به موقع تمامی تکالیف و پروژه‌های کلاسی، ارائه سمینار کلاسی در ارتباط با یکی از موضوعات مشخص شده
7 منبع هیدرولوژی پیشرفته، تالیف: دکتر محمد کارآموز و دکتر شهاب عراقی نژاد. ناشر: دانشگاه صنعتی امیر کبیر، چاپ چهارم، 1397 . هیدرولوژی مهندسی، تالیف: دکتر حمید رضا صفوی. ناشر: انتشارات ارکان، چاپ پنجم، .1399. منابع منتشر شده در ارتباط با موضوعات خشکسالی و اثرات آن بر منابع آب، اصول هیدرولوژی کاربردی، تالیف: دکتر امین علیزاده. ناشر: دانشگاه امام رضا، چاپ چهل و پنجم، 1400. سیستم‌های هیدرولوژی مدل‌سازی بارندگی-رواناب جلد اول و دوم، تالیف: وی-پی سینگ ترجمه، دکتر محمدرضا نجفی. ناشر: دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1387. سایر منابع علمی، معتبر و به روز انگلیسی
8 مواد و امکانات آموزشی ارائه سرفصل‌ها با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت و با استفاده از وایت برد انجام خواهد شد. علاوه بر آن پروژه‌ای نیز به صورت آموزشی و تثبیت مطالب توسط دانشجویان می‌بایست انجام شود.
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر در طول ترم (تکلیف، سئوال و کوئیز شفاهی و کتبی، و سایر روش‌های ارزیابی در طول ترم) 25% مشارکت فعال و مفید در مباحث علمی کلاس 10% انجام پروژه همراه با تحلیل کامل آن 25% پایان ترم 40%