طرح درس (براساس سرفصل)
# | عنوان | توضیحات |
---|---|---|
1 | جایگاه درس در برنامه درسی دوره | این درس به بررسی روشهای آزمایشگاهی در فیزیولوژی ورزشی میپردازد و شامل اندازهگیری ترکیب بدن، توان بیهوازی (وینگیت)، تحلیل گازهای تنفسی، نیروسنجی، تعادلسنجی، الکترومایوگرافی (EMG)، QEEG و fNIRS است. همچنین، ملاحظات ایمنی و محاسبات میدانی پوشش داده میشود. |
2 | هدف کلی | آشنایی دانشجویان با روشهای سنجش پارامترهای فیزیولوژیکی مرتبط با عملکرد ورزشی و تحلیل دادههای آزمایشگاهی. |
3 | شایستگی های پایه | آشنایی با مبانی فیزیولوژی ورزشی، بیومکانیک و اصول سنجش و ارزیابی در علوم ورزشی. |
4 | اهداف یادگیری | دانشجویان قادر خواهند بود دادههای آزمایشگاهی را جمعآوری، تحلیل و تفسیر کنند و از آنها در پژوهش و ارزیابی عملکرد ورزشی استفاده نمایند. |
5 | روش تدریس | ترکیبی از تدریس نظری، کار عملی در آزمایشگاه، تحلیل دادهها، و کار گروهی روی پروژههای تحقیقاتی. |
6 | وظایف دانشجو | شرکت فعال در جلسات آزمایشگاهی، انجام تحلیل دادهها، ارائه گزارشها و مشارکت در مباحث گروهی. |
7 | منبع | مقالات علمی جدید، کتابهای مرجع در فیزیولوژی ورزشی و تجهیزات آزمایشگاهی موجود. |
8 | مواد و امکانات آموزشی | برای اجرای آزمایشهای مرتبط با فیزیولوژی ورزشی، از تجهیزات و امکانات زیر استفاده خواهد شد: اندازهگیری ترکیب بدن: کالیپر پوستی، دستگاه BIA ارزیابی توان بیهوازی: تست وینگیت با دوچرخه کارسنج تحلیل گازهای تنفسی: دستگاه اسپیرومتری و آنالایزر گازهای متابولیکی نیروسنجی و قدرت عضلانی: دینامومتر ایزوکینتیک، نیروسنج دستی تعادل و کنترل حرکتی: دستگاه تعادلسنج و صفحه نیرو فعالیت الکتریکی عضلات: الکترومایوگرافی (EMG) سطحی و بیسیم تحلیل عملکرد مغز: QEEG و طیفنگاری کارکردی مادون قرمز (fNIRS) سایر ابزارهای ارزیابی: دستگاههای فشار خون، مانیتورهای ضربان قلب، لاکتومتر، دستگاه آنالیز خون |
9 | نحوه ارزشیابی | ارزیابی از طریق آزمونهای کتبی، گزارشهای عملی، ارائههای دانشجویی و تحلیل دادههای آزمایشگاهی. |
10 | فایل | Pdf File |