1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به بررسی روشهای آزمایشگاهی در فیزیولوژی ورزشی میپردازد و شامل اندازهگیری ترکیب بدن، توان بیهوازی (وینگیت)، تحلیل گازهای تنفسی، نیروسنجی، تعادلسنجی، الکترومایوگرافی (EMG)، QEEG و fNIRS است. همچنین، ملاحظات ایمنی و محاسبات میدانی پوشش داده میشود. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با روشهای سنجش پارامترهای فیزیولوژیکی مرتبط با عملکرد ورزشی و تحلیل دادههای آزمایشگاهی. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مبانی فیزیولوژی ورزشی، بیومکانیک و اصول سنجش و ارزیابی در علوم ورزشی. |
4 |
اهداف یادگیری |
دانشجویان قادر خواهند بود دادههای آزمایشگاهی را جمعآوری، تحلیل و تفسیر کنند و از آنها در پژوهش و ارزیابی عملکرد ورزشی استفاده نمایند. |
5 |
روش تدریس |
ترکیبی از تدریس نظری، کار عملی در آزمایشگاه، تحلیل دادهها، و کار گروهی روی پروژههای تحقیقاتی. |
6 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در جلسات آزمایشگاهی، انجام تحلیل دادهها، ارائه گزارشها و مشارکت در مباحث گروهی. |
7 |
منبع |
مقالات علمی جدید، کتابهای مرجع در فیزیولوژی ورزشی و تجهیزات آزمایشگاهی موجود. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
برای اجرای آزمایشهای مرتبط با فیزیولوژی ورزشی، از تجهیزات و امکانات زیر استفاده خواهد شد:
اندازهگیری ترکیب بدن: کالیپر پوستی، دستگاه BIA
ارزیابی توان بیهوازی: تست وینگیت با دوچرخه کارسنج
تحلیل گازهای تنفسی: دستگاه اسپیرومتری و آنالایزر گازهای متابولیکی
نیروسنجی و قدرت عضلانی: دینامومتر ایزوکینتیک، نیروسنج دستی
تعادل و کنترل حرکتی: دستگاه تعادلسنج و صفحه نیرو
فعالیت الکتریکی عضلات: الکترومایوگرافی (EMG) سطحی و بیسیم
تحلیل عملکرد مغز: QEEG و طیفنگاری کارکردی مادون قرمز (fNIRS)
سایر ابزارهای ارزیابی: دستگاههای فشار خون، مانیتورهای ضربان قلب، لاکتومتر، دستگاه آنالیز خون |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی از طریق آزمونهای کتبی، گزارشهای عملی، ارائههای دانشجویی و تحلیل دادههای آزمایشگاهی. |
10 |
فایل |
Pdf File |