طرح درس (براساس سرفصل)
# | عنوان | توضیحات |
---|---|---|
1 | جایگاه درس در برنامه درسی دوره | درس فیزیولوژی ورزشی بالینی یکی از دروس تخصصی رشته فیزیولوژی ورزشی در مقطع دکتری است. این درس به بررسی اصول و مفاهیم مرتبط با اثرات فیزیولوژیکی فعالیتهای ورزشی در افراد مبتلا به بیماریهای مزمن و شرایط بالینی میپردازد. دانشجویان با شناخت سازوکارهای فیزیولوژیکی و پاسخهای تطبیقی بدن در شرایط پاتوفیزیولوژیک، مهارتهای لازم برای تحلیل و بهکارگیری برنامههای ورزشی در جمعیتهای بالینی را کسب میکنند. |
2 | هدف کلی | آشنایی عمیق دانشجویان با اصول فیزیولوژی ورزشی در زمینه بیماریهای مزمن و شرایط بالینی و توانایی طراحی و ارزیابی مداخلات ورزشی مناسب برای بهبود سلامت بیماران. |
3 | شایستگی های پایه | فیزیولوژی پیشرفته ورزشی پاتوفیزیولوژی و بیماریهای مزمن |
4 | اهداف یادگیری | ۱. درک عمیق از تأثیر فعالیت بدنی بر بیماریهای مزمن مانند دیابت، بیماریهای قلبی-عروقی و سرطان. ۲. توانایی ارزیابی پاسخهای فیزیولوژیکی بیماران به ورزش. ۳. طراحی برنامههای ورزشی شخصیسازیشده برای گروههای بالینی. ۴. تجزیهوتحلیل مقالات علمی مرتبط با فیزیولوژی ورزشی بالینی. |
5 | روش تدریس | سخنرانی تعاملی و ارائه پاورپوینت بررسی مطالعات موردی (Case Studies) آموزش عملی و کارگاههای تخصصی تحلیل مقالات علمی و ارائه دانشجویی |
6 | وظایف دانشجو | مطالعه پیش از هر جلسه بر اساس منابع ارائهشده شرکت فعال در بحثهای کلاسی و ارائه مقاله انجام تکالیف عملی و گزارش تحلیلی از مطالعات موردی |
7 | منبع | کتاب "Clinical Exercise Physiology" تألیف Jonathan K. Ehrman مقالات بهروز از ژورنالهای معتبر (مانند Journal of Clinical Exercise Physiology) |
8 | مواد و امکانات آموزشی | آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی |
9 | نحوه ارزشیابی | حضور و مشارکت فعال: ۲۰٪ ارائه مقاله و تحلیل موردی: ۳۰٪ آزمون میانترم: ۲۰٪ آزمون پایانترم: ۳۰٪ |
10 | فایل | Pdf File |