صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس یکی از دروس پایه و اجباری برای دانشجویان رشته علوم و صنایع غذایی است که معمولاً در ترم سوم یا چهارم ارائه می‌شود. این درس پیش‌نیاز برای دروس تخصصی‌تر مانند تغذیه در بیماری‌ها، غنی‌سازی مواد غذایی، و فرمولاسیون محصولات غذایی سلامت‌محور می‌باشد. دانشجویان پیش از گذراندن این درس باید دروس شیمی عمومی، شیمی آلی، و بیوشیمی پایه را گذرانده باشند.
2 هدف کلی هدف کلی این درس آشنایی دانشجویان علوم و صنایع غذایی با اصول و مبانی علم تغذیه، نقش مواد مغذی در سلامت انسان، و کاربرد این دانش در طراحی، تولید و فرآوری محصولات غذایی با ارزش تغذیه‌ای بهینه است. دانشجویان باید بتوانند ارتباط میان ترکیبات شیمیایی مواد غذایی و نیازهای تغذیه‌ای بدن انسان را درک کرده و این دانش را در توسعه محصولات غذایی سالم و مغذی به کار بگیرند.
3 شایستگی های پایه آشنایی با مفاهیم پایه شیمی آلی و بیوشیمی درک ساختار مولکولی ترکیبات آلی شناخت واکنش‌های شیمیایی اساسی
4 اهداف یادگیری درک تعاریف اساسی تغذیه، آشنایی با اهمیت تغذیه در سلامت انسان، شناخت ساختمان شیمیایی بدن
5 اهداف یادگیری درک تعاریف اساسی تغذیه، آشنایی با اهمیت تغذیه در سلامت انسان، شناخت ساختمان شیمیایی بدن
6 اهداف یادگیری شناخت اجزای دستگاه گوارش، درک فرآیند هضم و جذب مواد مغذی
7 اهداف یادگیری شناخت ساختار و انواع پروتئین‌ها، درک نقش پروتئین‌ها در بدن
8 اهداف یادگیری شناخت اسیدهای آمینه ضروری، درک موازنه نیتروژن
9 اهداف یادگیری شناخت اسیدهای آمینه ضروری، درک موازنه نیتروژن
10 اهداف یادگیری تعیین نیازهای پروتئینی در گروه‌های سنی مختلف، شناخت بیماری‌های ناشی از کمبود پروتئین
11 اهداف یادگیری شناخت انواع چربی‌ها، درک اهمیت اسیدهای چرب ضروری
12 اهداف یادگیری درک متابولیسم چربی‌ها، شناخت بیماری‌های قلبی-عروقی
13 اهداف یادگیری درک متابولیسم چربی‌ها، شناخت بیماری‌های قلبی-عروقی
14 اهداف یادگیری طبقه‌بندی کربوهیدرات‌ها، درک نقش آن‌ها در تأمین انرژی
15 اهداف یادگیری درک مکانیسم تنظیم قند خون، شناخت شاخص گلایسمی
16 اهداف یادگیری محاسبه ارزش انرژی مواد غذایی، تعیین نیازهای انرژی افراد
17 اهداف یادگیری محاسبه ارزش انرژی مواد غذایی، تعیین نیازهای انرژی افراد
18 اهداف یادگیری درک اصل موازنه انرژی، شناخت روش‌های کنترل وزن
19 اهداف یادگیری درک اصل موازنه انرژی، شناخت روش‌های کنترل وزن
20 اهداف یادگیری شناخت ویتامین‌های گروه B، درک نقش‌ها و منابع آن‌ها
21 اهداف یادگیری شناخت ویتامین C و خواص آن، درک حساسیت ویتامین‌ها در فرآوری
22 اهداف یادگیری شناخت ویتامین‌های A، D، E، K، درک مسمومیت ویتامینی
23 اهداف یادگیری تقسیم‌بندی مواد معدنی، شناخت اهمیت هر کدام
24 اهداف یادگیری شناخت ترکیبات زیان‌آور طبیعی، درک تأثیر فرآوری بر ارزش غذایی
25 اهداف یادگیری آشنایی با آنتی‌نوترینت‌ها، یادگیری روش‌های کاهش اتلاف مواد مغذی
26 اهداف یادگیری درک مفاهیم گرسنگی و کم‌تغذیه، جمع‌بندی دوره و مرور مطالب
27 روش تدریس ارائه مطالب تئوری با استفاده از اسلاید و تصاویر پرسش و پاسخ در حین تدریس استفاده از مثال‌های کاربردی از صنعت غذا
28 وظایف دانشجو حضور منظم و فعال در کلاس مشارکت در بحث‌های کلاسی یادداشت‌برداری و پرسش سؤالات مرتبط انجام فعالیت‌های گروهی در کلاس
29 منبع جلالی، محمود و همکاران (1400). علم تغذیه. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تهران میردهقان، سید مصطفی (1399). مبانی علم تغذیه انسان. انتشارات دانشگاه اصفهان محمدی، مهدی (1398). تغذیه و صنایع غذایی. انتشارات نوربخش منابع تکمیلی (پیشنهادی): 4. Whitney, E. & Rolfes, S.R. (2018). Understanding Nutrition, 15th Edition. Cengage Learning 5. Insel, P., Ross, D., McMahon, K. & Bernstein, M. (2016). Nutrition, 6th Edition. Jones & Bartlett Learning 6. Mahan, L.K. & Raymond, J.L. (2016). Krause's Food & the Nutrition Care Process, 14th Edition. Elsevier مقالات و منابع آنلاین: 7. مجله تحقیقات تغذیه ایران (Iranian Journal of Nutrition Research) 8. www.nutrition.gov - پایگاه اطلاعات تغذیه آمریکا 9. www.who.int/nutrition - سازمان بهداشت جهانی 10. سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران (بخش تغذیه)
30 فایل Pdf File