| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس یکی از دروس پایه و اجباری برای دانشجویان رشته علوم و صنایع غذایی است که معمولاً در ترم سوم یا چهارم ارائه میشود. این درس پیشنیاز برای دروس تخصصیتر مانند تغذیه در بیماریها، غنیسازی مواد غذایی، و فرمولاسیون محصولات غذایی سلامتمحور میباشد. دانشجویان پیش از گذراندن این درس باید دروس شیمی عمومی، شیمی آلی، و بیوشیمی پایه را گذرانده باشند. |
| 2 |
هدف کلی |
هدف کلی این درس آشنایی دانشجویان علوم و صنایع غذایی با اصول و مبانی علم تغذیه، نقش مواد مغذی در سلامت انسان، و کاربرد این دانش در طراحی، تولید و فرآوری محصولات غذایی با ارزش تغذیهای بهینه است. دانشجویان باید بتوانند ارتباط میان ترکیبات شیمیایی مواد غذایی و نیازهای تغذیهای بدن انسان را درک کرده و این دانش را در توسعه محصولات غذایی سالم و مغذی به کار بگیرند. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مفاهیم پایه شیمی آلی و بیوشیمی
درک ساختار مولکولی ترکیبات آلی
شناخت واکنشهای شیمیایی اساسی |
| 4 |
اهداف یادگیری |
درک تعاریف اساسی تغذیه، آشنایی با اهمیت تغذیه در سلامت انسان، شناخت ساختمان شیمیایی بدن |
| 5 |
اهداف یادگیری |
درک تعاریف اساسی تغذیه، آشنایی با اهمیت تغذیه در سلامت انسان، شناخت ساختمان شیمیایی بدن |
| 6 |
اهداف یادگیری |
شناخت اجزای دستگاه گوارش، درک فرآیند هضم و جذب مواد مغذی |
| 7 |
اهداف یادگیری |
شناخت ساختار و انواع پروتئینها، درک نقش پروتئینها در بدن |
| 8 |
اهداف یادگیری |
شناخت اسیدهای آمینه ضروری، درک موازنه نیتروژن |
| 9 |
اهداف یادگیری |
شناخت اسیدهای آمینه ضروری، درک موازنه نیتروژن |
| 10 |
اهداف یادگیری |
تعیین نیازهای پروتئینی در گروههای سنی مختلف، شناخت بیماریهای ناشی از کمبود پروتئین |
| 11 |
اهداف یادگیری |
شناخت انواع چربیها، درک اهمیت اسیدهای چرب ضروری |
| 12 |
اهداف یادگیری |
درک متابولیسم چربیها، شناخت بیماریهای قلبی-عروقی |
| 13 |
اهداف یادگیری |
درک متابولیسم چربیها، شناخت بیماریهای قلبی-عروقی |
| 14 |
اهداف یادگیری |
طبقهبندی کربوهیدراتها، درک نقش آنها در تأمین انرژی |
| 15 |
اهداف یادگیری |
درک مکانیسم تنظیم قند خون، شناخت شاخص گلایسمی |
| 16 |
اهداف یادگیری |
محاسبه ارزش انرژی مواد غذایی، تعیین نیازهای انرژی افراد |
| 17 |
اهداف یادگیری |
محاسبه ارزش انرژی مواد غذایی، تعیین نیازهای انرژی افراد |
| 18 |
اهداف یادگیری |
درک اصل موازنه انرژی، شناخت روشهای کنترل وزن |
| 19 |
اهداف یادگیری |
درک اصل موازنه انرژی، شناخت روشهای کنترل وزن |
| 20 |
اهداف یادگیری |
شناخت ویتامینهای گروه B، درک نقشها و منابع آنها |
| 21 |
اهداف یادگیری |
شناخت ویتامین C و خواص آن، درک حساسیت ویتامینها در فرآوری |
| 22 |
اهداف یادگیری |
شناخت ویتامینهای A، D، E، K، درک مسمومیت ویتامینی |
| 23 |
اهداف یادگیری |
تقسیمبندی مواد معدنی، شناخت اهمیت هر کدام |
| 24 |
اهداف یادگیری |
شناخت ترکیبات زیانآور طبیعی، درک تأثیر فرآوری بر ارزش غذایی |
| 25 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با آنتینوترینتها، یادگیری روشهای کاهش اتلاف مواد مغذی |
| 26 |
اهداف یادگیری |
درک مفاهیم گرسنگی و کمتغذیه، جمعبندی دوره و مرور مطالب |
| 27 |
روش تدریس |
ارائه مطالب تئوری با استفاده از اسلاید و تصاویر
پرسش و پاسخ در حین تدریس
استفاده از مثالهای کاربردی از صنعت غذا |
| 28 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم و فعال در کلاس
مشارکت در بحثهای کلاسی
یادداشتبرداری و پرسش سؤالات مرتبط
انجام فعالیتهای گروهی در کلاس |
| 29 |
منبع |
جلالی، محمود و همکاران (1400). علم تغذیه. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تهران
میردهقان، سید مصطفی (1399). مبانی علم تغذیه انسان. انتشارات دانشگاه اصفهان
محمدی، مهدی (1398). تغذیه و صنایع غذایی. انتشارات نوربخش
منابع تکمیلی (پیشنهادی):
4. Whitney, E. & Rolfes, S.R. (2018). Understanding Nutrition, 15th Edition. Cengage Learning
5. Insel, P., Ross, D., McMahon, K. & Bernstein, M. (2016). Nutrition, 6th Edition. Jones & Bartlett Learning
6. Mahan, L.K. & Raymond, J.L. (2016). Krause's Food & the Nutrition Care Process, 14th Edition. Elsevier
مقالات و منابع آنلاین:
7. مجله تحقیقات تغذیه ایران (Iranian Journal of Nutrition Research)
8. www.nutrition.gov - پایگاه اطلاعات تغذیه آمریکا
9. www.who.int/nutrition - سازمان بهداشت جهانی
10. سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران (بخش تغذیه) |
| 30 |
فایل |
Pdf File |