1 |
منبع |
منابع اصلی:
– ایتن، یوهانس (1395)، کتاب رنگ ایتن، ترجمۀ دکترمحمدحسین حلیمی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات.
– دونیس، ا . داندیس (1380)، مبادی سواد بصری، مترجم: مسعود سپهر، تهران، انتشارات سروش.
– پورتر، تام و سو گودمن (1389)، تکنیک های گرافیک برای معماران، طراحان گرافیک و هنرمندان، ترجمۀ هایده عبدالحسین زاده، تهران، نشر عفاف.
– پورتر، تام و سو گودمن (1384)، بنیان های گرافیک برای معماران، طراحان گرافیک و هنرمندان، ترجمۀ فرهاد گشایش، تهران، نشر مارلیک.
– اش، رنو (1388)، ترسیم فنی: خواندن نقشه ساختمان-بتن آرمه، ترجمۀ اصغر ساعد سمیعی، تهران، موسسۀ فرهنگی و پژوهشی هنر فردا.
منابع فرعی:
– صدری، آرش (1390)، اصول و مبانی ترسیم فنی و نقشه کشی، تهران، انتشارات شاملو.
– مونتاگیو، جان (1389)، مبانی پرسپکنیو، ترجمۀ عربعلی شروه، تهران، نشر شباهنگ |
2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس مقدمات طراحی معماری دو، با پنج واحد عملی از دروس پایه دوره کارشناسی معماری محسوب می شود. |
3 |
هدف کلی |
مهارتی-مفهومی آشنایی با عناصر معماری محورها و اهداف کلی درس
مهارتی اصول کلی طراحی پلان، مقاطع و نماها با تاکید بر ترسیم فنی
مفهومی-مهارتی آفرینش فرم و ترکیببندی خلاقانه احجام
مفهومی زبان معمارانه و مفاهیم معماری |
4 |
شایستگی های پایه |
• آشنایی با ترکیببندیهای سه بعدی ساده و پیچیده احجام
• توانایی درک درست نقشه های معماری، روابط میان پلان، نما و مقاطع و استانداردهای مرتبط با آن
• آشنایی کامل با عناصر معماری و نگاه خلاقانه به آنها
• آشنایی با مفاهیم مرتبط با فرم و توانایی تجزیه و تحلیل آن
• مهارت در ساخت مدلهای پیچیدۀ فرمی |
5 |
اهداف یادگیری |
اهداف ویژه درس:
بدین منظور، از طریق تمرینهای مختلف و پی در پی، دانشجویان با مسئلۀ مفهوم در معماری و روشهای درک، بیان، نقد و کاربرد آن در طراحی آشنا میشوند و بدین ترتیب، وارد عرصۀ خلاقیت و طراحی میشوند. تمرینهای این درس با اهداف ذیل تعریف شده است:
تقویت قدرت تجسم، تخیل و تعقل دانشجو
آشنایی با عرصههای مفهومی)ارزشی( و کاربرد آنها در طراحی و طراحی معماری
تقویت مهارت دانشجو در برقرار کردن ارتباطی مناسب بین مفاهیم دو بعدی و سه بعدی و فرم و فضا در معماری
آشنایی دانشجو با موضوع عملکرد و ارتباط آن با فرم معماری
آشنایی دانشجو با نقش و جایگاه سازه به عنوان استخوانبندی اصلی بنا در معماری
آشنایی دانشجو با مصالح و تأثیر آنها در شکلگیری طرح
پرورش مهارت استفاده از ابزار مختلف برای بیان تفکر معمارانه)ترسیم و ساخت( |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه، وسایل سمعی_بصری و... |
7 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر 50%
میان ترم 20%
پروژه نهایی20% |
8 |
روش تدریس |
ترکیبی از تمرینات عملی، مهارتی و مفهومی
سخنرانی
دعوت از صاحبنظران
بازدید علمی |
9 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم و به موقع
ارائه تکالیف هفتگی بصورت مستمر و مناسب
حضور فعال و مشارکت موثر |
10 |
فایل |
Pdf File |