طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 منبع منابع اصلی: – ایتن، یوهانس (1395)، کتاب رنگ ایتن، ترجمۀ دکترمحمدحسین حلیمی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات. – دونیس، ا . داندیس (1380)، مبادی سواد بصری، مترجم: مسعود سپهر، تهران، انتشارات سروش. – پورتر، تام و سو گودمن (1389)، تکنیک های گرافیک برای معماران، طراحان گرافیک و هنرمندان، ترجمۀ هایده عبدالحسین زاده، تهران، نشر عفاف. – پورتر، تام و سو گودمن (1384)، بنیان های گرافیک برای معماران، طراحان گرافیک و هنرمندان، ترجمۀ فرهاد گشایش، تهران، نشر مارلیک. – اش، رنو (1388)، ترسیم فنی: خواندن نقشه ساختمان-بتن آرمه، ترجمۀ اصغر ساعد سمیعی، تهران، موسسۀ فرهنگی و پژوهشی هنر فردا. منابع فرعی: – صدری، آرش (1390)، اصول و مبانی ترسیم فنی و نقشه کشی، تهران، انتشارات شاملو. – مونتاگیو، جان (1389)، مبانی پرسپکنیو، ترجمۀ عربعلی شروه، تهران، نشر شباهنگ
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس مقدمات طراحی معماری دو، با پنج واحد عملی از دروس پایه دوره کارشناسی معماری محسوب می شود.
3 هدف کلی مهارتی-مفهومی آشنایی با عناصر معماری محورها و اهداف کلی درس مهارتی اصول کلی طراحی پلان، مقاطع و نماها با تاکید بر ترسیم فنی مفهومی-مهارتی آفرینش فرم و ترکیب‌بندی خلاقانه احجام مفهومی زبان معمارانه و مفاهیم معماری
4 شایستگی های پایه • آشنایی با ترکیب‌بندی‌های سه بعدی ساده و پیچیده احجام • توانایی درک درست نقشه های معماری، روابط میان پلان، نما و مقاطع و استانداردهای مرتبط با آن • آشنایی کامل با عناصر معماری و نگاه خلاقانه به آنها • آشنایی با مفاهیم مرتبط با فرم و توانایی تجزیه و تحلیل آن • مهارت در ساخت مدل‌های پیچیدۀ فرمی
5 اهداف یادگیری اهداف ویژه درس: بدین منظور، از طریق تمرین‌های مختلف و پی در پی، دانشجویان با مسئلۀ مفهوم در معماری و روش‌های درک، بیان، نقد و کاربرد آن در طراحی آشنا می‌شوند و بدین ترتیب، وارد عرصۀ خلاقیت و طراحی می‌شوند. تمرین‌های این درس با اهداف ذیل تعریف شده است: تقویت قدرت تجسم، تخیل و تعقل دانشجو آشنایی با عرصه‌های مفهومی)ارزشی( و کاربرد آنها در طراحی و طراحی معماری تقویت مهارت دانشجو در برقرار کردن ارتباطی مناسب بین مفاهیم دو بعدی و سه بعدی و فرم و فضا در معماری آشنایی دانشجو با موضوع عملکرد و ارتباط آن با فرم معماری آشنایی دانشجو با نقش و جایگاه سازه به عنوان استخوان‌بندی اصلی بنا در معماری آشنایی دانشجو با مصالح و تأثیر آنها در شکل‌گیری طرح پرورش مهارت استفاده از ابزار مختلف برای بیان تفکر معمارانه)ترسیم و ساخت(
6 مواد و امکانات آموزشی رایانه، وسایل سمعی_بصری و...
7 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر 50% میان ترم 20% پروژه نهایی20%
8 روش تدریس ترکیبی از تمرینات عملی، مهارتی و مفهومی سخنرانی دعوت از صاحبنظران بازدید علمی
9 وظایف دانشجو حضور منظم و به موقع ارائه تکالیف هفتگی بصورت مستمر و مناسب حضور فعال و مشارکت موثر
10 فایل Pdf File