طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس مسکن شهری با دو واحد نظری از دروس تخصصی کارشناسی شهرسازی محسوب می گردد.
2 هدف کلی هدف اصلی این درس شناخت مساله مسکن به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل توسعه شهری است. در این راستا، شناخت ابعاد مختلف مسکن، آشنایی با روش‌های بررسی و تجزیه و تحلیل محیط‌های مسکونی و بررسی جایگاه مسکن در فرآیند توسعه شهری در ایران ضرورت می‌یابد.
3 اهداف یادگیری ارتقا دانش نظری دانشجویان و پرورش تفکر سیستمی در نگاه به موضوع مسکن توانایی تحلیل وضع موجود مسکن شهری با نگرش سیستمی نگرش به موضوع کیفیت در محیط‌های مسکونی و پرهیز از کمّی‌نگری صرف توانایی نگرش میان‌رشته‌ای به موضوع مسکن
4 روش تدریس سخنرانی - پرسش و پاسخ - بحث گروهی - مبتنی بر مسئله - مبتنی بر تحقیق، ارائه و بحث
5 منبع شوری، داریوش. (1380). تعریف‌ها و مفهوم فرهنگ. تهران: آگه، چاپ اول ویراست سوم. آلتمن، ایروین (1382). محیط و رفتار اجتماعی. ترجمه: علی نمازیان. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. پوردیهیمی، شهرام. (1391). شهر، مسکن و مجموعه‌ها. تهران: آرمان‌شهر. پوردیهیمی، شهرام. (1393). منظر انسانی در محیط مسکونی. تهران: آرمان‌شهر. راپاپورت، آموس. (1392). انسان‌شناسی مسکن. ترجمۀ خسرو افضلیان. کتابکدۀ کسری. راپاپورت، آموس. (1384). معنی محیط ساخته‌شده. ترجمۀ فرح حبیب. تهران: انتشارات پردازش و برنامه‌ریزی شهری. شکرگزار، اصغر. (1385). توسعه مسکن شهری در ایران. رشت: حق شناس. شوئنوئر، نوربرت. (1389). مسکن، حومه و شهر. ترجمۀ شهرام پوردیهیمی. تهران: روزنه. فتحی، حسن. (1372). ساختمان‌سازی با مردم. ترجمۀ علی اشرفی. انتشارات دانشگاه هنر. فریدمن، آوی. (1396). مفاهیم پایه در محلات پایدار. ترجمۀ حامد مضطر‌زاده و وحیده حجتی. تهران: طحان، ناشر تخصصی معماری و شهرسازی. فکوهی، ناصر (1390). انسان‌شناسی شهری. تهران: نشر نی گل، یان. (1392). شهر انسانی. ترجمۀ علی غفاری و لیلا غفاری. تهران: انتشارات علم معمار. گیدیون، زیگفرید. (1374). فضا، زمان، معماری. ت: منوچهرمزینی. تهران: علمی و فرهنگی. لنگ، جان. (1381). آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. ترجمۀ علیرضا عینی‌فر. 1381. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ممتاز، فریده. (1394). جامعه‌شناسی شهر، تهران: سهامی انتشار. Altman, I. (1975). The Environment and Social Behavior: Privacy, Territoriality, Crowding and Personal Space. CA: Brooks/Cole, Monterey. Baum, A., & Paulus, P. (1987). Crowding. In D. Stokols & I. Altman (Eds.), Handbook of Environmental Psychology (pp. 533–570). New York: Wiley. Biddulph, M. (2007). Introduction to Residential Layout. Amsterdam, Architectural Press. Blakely, E. & Synder, M. G. (1997). Fortress America gated communities in The United States. Washington D. C: Brookings Institution Press. Cooper Marcus, Clare, and Wendy Sarkissian. (1986). Housing as if people mattered. Berkeley: University of California Press. Forsyth, A. (2003). Measuring density: working definitions for residential density and building intensity. Design Brief 9. Metropolitan design center, University of Minnesota, Minneapolis. Jacobs, J. (1961). The Death and Life of Great American Cities. Jonathon Cape, London. Newman, O. (1972). Defensible space: crime prevention through urban design. New York: Macmillan. Proshansky, H. M., Ittelson, W. H., & Rivlin, L. G. (1970). Freedom of choice and behavior in a physical setting environmental psychology (pp. 29–43). New York: Holt, Rinehart & Winson. Rapoport, Amos. (1977). Human aspects of urban form: Towards a man-environment approach to urban form and design. Oxford: Pergamon.
6 مواد و امکانات آموزشی تجهیزات سمعی و بصری، رایانه
7 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر 30% میان ترم 20% آزمون نهایی 20% پروژه 20%
8 فایل Pdf File
9 شایستگی های پایه ارتقا دانش نظری دانشجویان و پرورش تفکر سیستمی در نگاه به موضوع مسکن توانایی تحلیل وضع موجود مسکن شهری با نگرش سیستمی نگرش به موضوع کیفیت در محیط‌های مسکونی و پرهیز از کمّی‌نگری صرف توانایی نگرش میان‌رشته‌ای به موضوع مسکن