1 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با روشهای متداول تحقیق در حیطه معماری |
2 |
منبع |
• آلن، مری جی. و ین، وندی ام. (1387). مقدمهای بر نظریههای اندازهگیری (روانسنجی). ترجمه: علی دلاور. چاپ سوم. تهران: نشر ذره.
• خاکی، غ. (1382). روش تحقیق در مدیریت. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد.
• دلاور، علی (1392). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
• دلاور، علی؛ کوشکی، شیرین (1392). روش تحقیق آمیخته. تهران: نشر ویرایش.
• دلاور، علی و زهراکار، کیانوش (1392). سنجش و اندازهگیری در روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ارسباران.
• دواس، دی. ای. (1384). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه: هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
• رامینمهر، حمید و چارستاد، پروانه (1392). روش تحقیق کمّی با کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری(نرمافزار لیزرل). تهران: انتشارات ترمه.
• زبردست، اسفندیار (1396). کاربرد روش تحلیل عاملی اکتشافی(EFA) در برنامهریزی شهری و منطقهای. نشریۀ هنرهای زیبا، دورۀ 22، شمارۀ ۲، صص 53-64.
• سرمد، زهره (1378). متغیرهای تعدیل¬کننده و واسطه¬ای: تمایزات مفهومی و راهبردی. پژوهش¬های روانشناختی، شمارۀ 10، 63-81.
• سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1388). روش¬های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
• سیف، علیاکبر (1396). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
• شوماخر، رندال ای و لومکس، ریچارد جی. (1388). مقدمهای بر مدل¬سازی معادله ساختاری. ترجمه: وحید قاسمی. تهران: انتشارات جامعه¬شناسان.
• قاسمی، وحید (1389). مدل¬سازی معادله ساختاری در پژوهش¬های اجتماعی با کاربرد Amos graphics. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
• کازبی، ب. ک. (1389). روشهای پژوهش در علوم رفتاری. ترجمه: غلامرضا نفیسی و کامران گنجی. تهران: انتشارات جیحون
• کیزر، لاورنس اس.؛ گامست، گلن و گارینو، ای. جی. (1396)، پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمۀ حسن پاشا شریفی، ولیالله فرزاد، سیمیندخت رضاخانی، حمیدرضا حسنآبادی، بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی. تهران: انتشارت رشد.
• گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس (1390). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه: احمدرضا نصر و دیگران. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
• گروت، لیندا و وانگ، دیوید (1388). روشهای تحقیق در معماری. ترجمه: علیرضا عینی¬فر. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
• لنگ، جان (1381). آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. ترجمه: علیرضا عینی¬فر. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
• مومنی، منصور و فعالقیومی، علی (1394). تحلیل دادههای آماری با استفاده از SPSS. تهران: انتشارات گنج شایگان.
• مهرگان، محمدرضا و زالی، محمدرضا (1385). در جستجوی فنون تعیین روایی در پژوهشهای مدیریتی. فرهنگ مدیریت، شمارۀ چهاردهم.
• میرز، اس.؛ گامست، گ. و گارینو، جی. (1391). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه: حسن پاشا شریفی؛ ولیالله فرزاد و سیمیندخت رضاخانی؛ حمیدرضا حسنآبادی، بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی، تهران: انتشارات رشد
• هومن، حیدر علی (1384). مدلیابی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات سمت.
• هومن، حیدر علی (1386). اندازهگیریهای روانی و تربیتی(فن تهیه تست و پرسش نامه). تهران: انتشارات پارسا. |
3 |
فایل |
Pdf File |
4 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس "روش تحقیق در طراحی معماری" در ترم اول کارشناسی ارشد مهندسی معماری ارائه میشود. |
5 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان میبایست بعد از گذراندن این درس بتوانند:
• روش علمی پژوهش و مراحل آن را تعریف کنند.
• نحوه انتخاب موضوع را بیان کنند.
• اهداف، فرضیه و سئوالهای پژوهش را بشناسند و شرح دهند.
• متغیرهای پژوهش و تمایز میان آنها را بیان نمایند.
• انواع پژوهش را توضیح دهند.
• جامعه ، نمونه و محیط پژوهش را تعریف کنند.
• اصول اخلاقی در پژوهش را بیان کنند.
• روشهای جمعآوری دادهها را شرح دهند. |