1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس، از دروس تخصصی و نظری دورۀ کارشناسی معماری می باشد |
2 |
هدف کلی |
• شناخت مفاهیم و چگونگی سازماندهی و انتظام بخشیدن فضاها بصورت کلی و جزئی (معماری و تزیینات) در آثار معماری اسلامی. |
3 |
شایستگی های پایه |
پس از گذراندن این درس، دانشجو قادر خواهد بود یک بنای معماری ایران را از طریق مولفه های تحلیل معماری ارزیابی نماید. علاوه بر آشنایی با صورت های معماری ایران از قبیل فرم و تناسبات، به موضوعاتی از جنس مفاهیم مانند سلسله مراتب، درون گرایی، تمرکز و ... بپردازد. همچنین تاثیرپذیری و تاثیرگذاری معماری ایران بر دیگر نمونه های معماری اسلامی خارج از مرزهای ایران را خواهد آموخت. |
4 |
اهداف یادگیری |
معماری مبتنی بر شرایط مسلط اجتماعی، اقتصادی و مذهبی و متاثر از شرایط اقلیمی است، بنابراین تا تغییر شرایط مذکور، هنر و معماری به تبعیت از اصول گذشته خود ادامه میدهد. تحولات معماری ایران (با توجه به تغییرات شدید حکومتی، یورشهای اقوام غیرایرانی و تبادلات با دیگر کشورهای جهان اسلام) تنها در مرزهای سیاسی و جغرافیایی کنونی قابل تعریف نخواهد بود.
از اهداف اصلی این درس، آشنایی با معماری ایران، بررسی میزان تاثیر و تاثر آن از هنر و معماری دیگر سرزمینهای اسلامی می باشد |
5 |
روش تدریس |
این درس بر پایۀ سخنرانی و ارائۀ بحث های نظری برنامه ریزی شده است. می توان سمینارهایی در کلاس با شرکت افرادی که در زمینۀ میزاث فرهنگی-تاریخی صاحبنظر هستند، ترتیب داد. بازدید از نمونه های موجود معماری اسلامی نیز در شکل گیری ذهنیت دانشجویان موثر می باشد. |
6 |
منبع |
• ابراهیمی، الهه. 1397 . بررسی معماری دوره تیموری )با تأکید بر مساجد و مدارس(. رهیافت فرهنگی دینی 1 ( 4 :) 137 - 159 .
• امین پور، احمد، رامین مدنی، و حامد حیاتی. 1396 . بررسی چگونگی تجلی آموزه های اسلامی در کالبد مسکن؛ نمونه موردی: خانه سنتی در اقلیم گرم و خشک ایران. مدیریت شهری 16 ( 3 :) 435 - 458 .
• بمانیان، محمدرضا، کوروش مؤمنی، و حسین سلطانزاده. 1390 . بررسی تطبیقی نقوش کاشیکاری دو مسجد-مدرسه چهار باغ و سید اصفهان. مطالعات تطبیقی هنر 1 ( 2 :) 1 - 16 .
• بمانیان، محمدرضا، کوروش مؤمنی، و حسین سلطانزاده. 1390 . بررسی تطبیقی ویژگیهای طرح معماری مسجد- مدرسه های دوره قاجار و مدارس دوره صفویه. آرمانشهر 5 ( 11 :) 15 - 34 .
• بمانیان، محمدرضا، محمد شریف شهیدی، و محمد اسمعیل ی مرندی. 1387 . بررسی سیر تحول عناصر کالبدی در مسجد-مدرسه شهید مطهری. نشریه کتاب ماه هنر ) 118 :) 88 - 91 .
• پیرنیا، محمدکریم. 1385 . آشنایی با معماری اسلامی ایران. تهران : سروش دانش.
• جاوری شهرضا، محسن. 1381 . بررسی مدارس موجود در دورة صفوی در اصفهان. اثر 23 ( 34 - 33 :) 389 - 407 .
• حائری مازندرانی، محمدر ضا. 1378 . خانه، فرهنگ، طبیعت. تهران: انتشارات مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.
• حسینی علمداری، آرش، سید احسان موسوی، حمید کرامتی شیخ الاسلامی، و مریم سعادتمند. 1396 . گونه شناسی مسجد-مدرسه های ایران، بر اساس شیوه دسترسی. باغ نظر 14 ( 53 :) 57 - 68 .
• حیاتی، حامد، و فاطمه غلامی. 1398 . مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مسجد مدرسه های دوره قاجار. فناوری آموزش 14 ( 1 :) 1 - 20
• حیاتی، حامد، و مهسا بهداروند. 1399 . مقایسه تطبیقی چگونگ ی ارتباط می ان فضای آموزش ی و نیایشی در مسجد مدرسه های دوره تیموری صفو ی. نشریه فناوری آموزش؛
• خدابخشی، سحر، منوچهر فروتن، و امیر سمیعی. 1394 . بررسی سیر تحول فضای معماری مدارس بر اساس ارزیابی نقش نظام آموزشی حاکم بر آنها )نمونه موردی: مدرسه سپه سالار، دارالفنون و دبیرستان البرز(. باغ نظر 12 ( 37 :) 61 - 74 .
• خزایی، محمد. 1388 . ساختار و نقش مایه های مدارس دوره تیموری در خطه خراسان. مطالعات هنر اسلامی 6 ( 11 :) 59 - 78 .
• درانی، کمال. 1376 . تاریخ آموزش و پرورش ایران . تهران: سمت.
• رفیعی مهرآباد ی، ابوالقاسم. 1352 . آثار ملی اصفهان. تهران: انجمن آثار مل ی تهران.
• ساسانی، مژگان، علیرضا عینی فر، و حسین ذبیحی. 1395 . تحلیل رابطه بین کیفیت فضای میانی و کیفیتهای انسانی-محیطی مورد پژوهی مجتمع مسکونی شهر شیراز. هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی 21 ( 2 :) 69 - 80 .
• سلطانی، مهرداد، سید امیر منصوری، و احمدعلی فرزین. 1391 . تطبیق نقش الگو و مفاهیم مبتنی بر تجربه در فضای معماری. باغ نظر 9 ( 21 :) 3 - 12 .
• سمیع آذر، علیرضا. 1376 . تاریخ تحولات مدارس در ایران . تهران: انتشارات سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور.
• کشاورزی، محمدطیب. 1395 . مدارس اصفهان در دوره صفویه. مطالعات تاریخ و تمدن ایران و اسلام 1 ( 2 :) 65 - 82 .
• گدار، آندره. 1366 . آثار ایران . ترجمه ابوالحسن سروقد مقدم. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
• گلستانی، مهرشید، محسن طبسی، و لیلا زمانی آقایی. 1397 . بررسی تطبیقی ویژگی ها ی طرح معماری مدارس دوره تیموری ان و مدارس دوره صفوی ان. در ششمین کنگره علمی پژوهش ی توسعه و ترویج علوم معمار ی و شهرساز ی. ایران، تهران.
• لؤلویی، کیوان. 1377 . مدارس چهار ایوانی خراسان. هنر ) 38 :) 135 - 138 .
• متدین، حشمت الله، و محبوبه آهنگری. 1395 . بازاندیشی در کیفیت ارتباط مدرسه و شهر بر پایه تحلیل اجتماع پذیری مدارس دوره تیموری تا ابتدای قرن چهاردهم. هنرهای زیبا 21 ( 4 :) 75 - 86 .
• محسنی، منصوره. 1398 . روند دگرگونی های کالبدی مدارس ایران: از دورة سلجوق ی تا دور ة قاجار )از قرن پنجم تا چهاردهم هجر ی قمری (.پژوهشهای معماری اسلامی 7 ( 1 :) 69 - 88 .
• مظفر، فرهنگ، و سمیه میرمرادی. 1391 . بررسی الگوها ی رایج چیدمانی مدارس ایرانی با توجه به اصول ارتباط میان کلاس درس و فضاهای بیرونی. آرمانشهر 7 ( 13 :) 93 - 105 .
• معماریان، غلامحسین، و محمدعلی طبرسا. 1392 . گونه و گونه شناسی معماری. معماری و شهرسازی ایران 4 ( 6 :) 103 - 144 .
• منتظرالقائم، اصغر. 1383 . نقش ایرانیان در بنیان مدارس و دانشگاه های اسلامی. رویکردهای نوین آموزشی ) 4 :) 1 - 20 .
• منتظری، غلامرضا. 1388 . فرهنگ اسلامی و نهادهای آموزشی در عصر سلجوقیان. پژوهشنامه تاریخ 5 ( 17 :) 1 - 24 |
7 |
فایل |
Pdf File |