# | عنوان | توضیحات |
---|---|---|
1 | جایگاه درس در برنامه درسی دوره | درس انسان، طبیعت، معماری، از دروس پایه کارشناسی معماری است و در ترم سوم ارائه می گردد. |
2 | هدف کلی | یکی از اهداف این درس اندیشیدن به راهکارهایی است که با الهام از طبیعت میکوشد به پرسشهای معماری امروز پاسخ دهد. راهکارهایی که علاوه بر بهینه بودن با ساختارهای حاکم بر طبیعت سازگاری کامل داشته باشد. توجه به حفظ طبیعت، احترام به آن و فراهم نمودن شرایط آسایش در معماری با روشهایی که تا حد امکان از وارد آوردن آسیب به طبیعت پرهیز شود، از جمله اهداف دیگر این درس است. برای درک بهتر این موضوعات مراجعه به تجربیات ارزندۀ معماری گذشتۀ کشورمان و همچنین سایر کشورها و به موازات آن بررسی تجربیات و پیشرفتهای معماری معاصر میتواند بسیار مفید باشد. در کنار موضوعات معماری، مطالعۀ نحوۀ برخورد و ارتباط و همچنین الگوگیری سایر علوم از طبیعت و توجه به حفاظت از آن در گسترش دید و عمیقتر نمودن شناخت دانشجویان کمک خواهد نمود. |
3 | شایستگی های پایه | از جمله مباحث مطرح در این درس میتوان به عناوین زیر اشاره کرد: ضرورت حفظ طبیعت و محیط زیست به عنوان بستر بقای حیات بررسی سیر تاریخی مواجهه انسان با طبیعت مدل های تعامل انسان با طبیعت بررسی دیدگاه فلاسفه غرب نسبت به طبیعت بررسی دیدگاه فلاسفه شرق نسبت به طبیعت طبیعت به عنوان بستر رشد اسنان از دیدگاه قرآن بررسی کلی چگونگی رابطۀ سه گانه انسان، طبیعت و معماری نگرش های برخورد با طبیعت در معماری آشنایی با معماری بدوی و بومی و چگونگی رابطۀ آنها با طبیعت آشنایی با الگوهای سازه در طبیعت آشنایی با الگوهای فرم در طبیعت آشنایی با معماری سنتی ایرانی در مواجهه با طبیعت آشنایی با معماری مدرن طبیعت گرایانه آشنایی با مفهوم توسعۀ پایدار آشنایی با معماری پایدار، دیدگاهها و زیرشاخه ها آشنایی با مفهوم فرهنگ و هنر در معماری مبتنی بر طبیعت |
4 | اهداف یادگیری | . از جمله مباحث مطرح در این درس میتوان به عناوین زیر اشاره کرد: ضرورت حفظ طبیعت و محیط زیست به عنوان بستر بقای حیات بررسی سیر تاریخی مواجهه انسان با طبیعت مدل های تعامل انسان با طبیعت بررسی دیدگاه فلاسفه غرب نسبت به طبیعت بررسی دیدگاه فلاسفه شرق نسبت به طبیعت طبیعت به عنوان بستر رشد اسنان از دیدگاه قرآن بررسی کلی چگونگی رابطۀ سه گانه انسان، طبیعت و معماری نگرش های برخورد با طبیعت در معماری آشنایی با معماری بدوی و بومی و چگونگی رابطۀ آنها با طبیعت آشنایی با الگوهای سازه در طبیعت آشنایی با الگوهای فرم در طبیعت آشنایی با معماری سنتی ایرانی در مواجهه با طبیعت آشنایی با معماری مدرن طبیعت گرایانه آشنایی با مفهوم توسعۀ پایدار آشنایی با معماری پایدار، دیدگاهها و زیرشاخه ها آشنایی با مفهوم فرهنگ و هنر در معماری مبتنی بر طبیعت |
5 | روش تدریس | مبتنی بر سخنرانی، بحث های گروهی، پروژه های عملی، نقد و نوشتار، اسکیس های موضوعی |
6 | منبع | آشوری، داریوش. (1380). تعریفها و مفهوم فرهنگ، آگه، چاپ اول ویراست سوم، تهران. بقایی، آژنگ. (1388). نقش سازه در ساختار زیباشناسی معماری معاصر. هویت شهر 3(4) ، 39-27. تقیزاده آذری، کتایون. (1385). آموزههایی از سازههای طبیعی درسهایی برای معماران. نشریه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، 28(2)، 84-75. چارلسون، اندرو. (1388). سازه به مثابه معماری. ت: محمودگلابچی و احسان سروشنیا. تهران: دانشگاه تهران. حاجیقاسمی، کامبیز. (1375). هندسه پنهان در نمای مسجد شیخ لطفالله، صفه 21 ، 33-28. دی ک. چینگ، فرانسیس. (1388). معماری فرم فضا و نظم. ترجمه محمد احمدینژاد، تهران: خاک. راپاپورت، آموس. (1392). انسانشناسی مسکن. ترجمۀ خسرو افضلیان. کتابکدۀ کسری. شاهرودی، عباسعلی؛ گلابچی، محمود و اربابیان، همایون (1386). بهرهگیری از طبیعت برای آموزش مؤثر درس ایستایی در رشته معماری در ایران. هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 31، 56-47. فتحی، حسن(1372). ساختمانسازی با مردم. ترجمۀ علی اشرفی. انتشارات دانشگاه هنر. فکوهی، ناصر. انسانشناسی شهری. نشر نی. فیضی، محسن؛ علیپور، لیلا و محمد مرادی، اصغر. (1396). آفرینش معماری به روش قیاس با طبیعت. مطالعات معماری ایران. 11، 85-101. گاردنر، هلن. (1379). هنر در گذر زمان. ترجمه: محمدتقی فرامرزی. تهران: انتشارات آگاه. گامبریچ، ارنست. (1394). تاریخ هنر. ترجمه: علی رامین. نشر نی. گلابچی، محمود. (1391). طبیعت منبع الهام. تهران: دانشگاه تهران. گلابچی، محمود و خرسند نیکو، مرتضی. (1393). معماری بایونیک. تهران: دانشگاه تهران. گروتر، کورت یورگ (1383). زیباییشناسی در معماری. مترجمان جهانشاه پاکزاد، عبدالرضا همایون، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. گیدیون، زیگفرید. (1374). فضا، زمان، معماری. ت: منوچهرمزینی. تهران: علمی و فرهنگی. لفافچی، مینو و جهاندار، نسیم. (1393). انسان طبیعت معماری. تهران: عصر کنکاش. ممتاز، فریده. (1394). جامعهشناسی شهر، تهران: سهامی انتشار. Benyus, Janine (1997). Biomimicry, Innovation ,Inspiration by Nature ,William Morrow. Colin, Faber (1963). Felix Candela :The shell Builder, Architectural Press. Glaeser, Ludwig (1972). The Work of Frei Otto, Museum of Modern Arts. Ganz, Deborah-Kuz, Zehra (2003).The organic approach to architecture, Wiley, Academy. Rapoport, Amos. (1969). House Form and Culture, Englewood Cliffs, CA: Prentice Hall. Rapoport, Amos. (2005). Culture Architecture and design, Locke science publishing company, Inc, Chicago, USA. Rapoport, Amos. (1970). the study of spatial quality, J of Aesthetic Education vol.4, n4, October 1970, p. 81-96. |
7 | مواد و امکانات آموزشی | آتلیه معماری با تجهیزات صوتی و تصویری |
8 | نحوه ارزشیابی | ارزیابی های میان ترم و پایان ترم، پروژه عملی، حضور فعال و موثر |
9 | فایل | Pdf File |