1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
سیاست تطبیقی یکی از گستردهترین، چالشبرانگیزترین و جذابترین زیررشتههای علوم سیاسی است. در این درس دانشجویان با مفاهیم، کلیات، تاریخچه، نظریات و سیاست های مقایسه ای، نظام های سیاسی، ساختارها، نهادها، بازیگران، فرهنگ های سیاسی، فرایندها و تأثیر روندهای فراملی و جهانی بر سیاست کشورها آشنا می شوند. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مهمترین نظریات و رهیافت های مطرح در سیاست مقایسه ای و بررسی تطبیقی و ارزیابی انتقادی نظامها و روشهای متنوعی که کشورهای مختلف برای سامان بخشی به فرایندها و نهادهای سیاسی خود برگزیدهاند می باشد. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مبانی علم سیاست و کشورهای مختلف جهان؛ بهرمندی نگاه کل گرا و سیستمی. |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف غایی از یادگیری این درس کسب مهارت مقایسه نظام های سیاسی و کارکردها و کژکارکردهای هر نظام سیاسی یا نهادهای سیاسی است. |
5 |
روش تدریس |
در این درس استاد در هر جلسه طرح بحثی ارائه خواهد داد و در ادامه دانشجویان شروع به مباحثه و مشارکت در خصوص مطالب ارائه شده خواهند نمود. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع در کلاس درس، استماع و یادداشت برداری، مشارکت کلاسی و پیش مطالعه مطالب هر جلسه برای جلسه بعد. |
7 |
منبع |
الف) منبع اصلی: 1. قوام، سیدعبدالعلی(1392)، سیاست های مقایسهای، تهران: سمت؛ 2. ساموئلز، دیوید جی (1402)، اصول و بنیادهای سیاست تطبیقی: سیاست و حکومت مقایسهای، تهران: قومس. /// ب) منابع جانبی:
قوام، سیدعبدالعلی(1393)، سیاست شناسی، تهران: سمت.
لوین، اندرو(1392)، طرح و نقد نظریه لیبرال دموکراسی، تهران: سمت./ سریع القلم، محمود(1400)، فرهنگ سیاسی در ایران، تهران: فرزان روز. / قنبرلو، عبدالله، مبانی سیاست خارجی تطبیقی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی./ سلطانی، فخرالدین، سیاست خارجی مقایسه ای / بادی، برتراند(2013)، السیاسة المقارنة، بغداد: مرکز الدراسات الوحدة العربیة و... |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از اسلاید، وایت برد، کلیپ. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
نظم و ارائه کلاسی: 20 درصد نمره// امتحان میانترم: 30 درصد نمره// امتحان میانترم: 50 درصد نمره // فعالیت پژوهشی: نمره تشویقی دارد. |
10 |
فایل |
Pdf File |