طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره سیاست تطبیقی یکی از گسترده‌ترین، چالش‌برانگیزترین و جذاب‌ترین زیررشته‌های علوم سیاسی است. در این درس دانشجویان با مفاهیم، کلیات، تاریخچه، نظریات و سیاست های مقایسه ای، نظام های سیاسی، ساختارها، نهادها، بازیگران، فرهنگ های سیاسی، فرایندها و تأثیر روندهای فراملی و جهانی بر سیاست کشورها آشنا می شوند.
2 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مهمترین نظریات و رهیافت های مطرح در سیاست مقایسه ای و بررسی تطبیقی و ارزیابی انتقادی نظام‌ها و روش‌های متنوعی که کشورهای مختلف برای سامان بخشی به فرایندها و نهادهای سیاسی خود برگزیده‌اند می باشد.
3 شایستگی های پایه آشنایی با مبانی علم سیاست و کشورهای مختلف جهان؛ بهرمندی نگاه کل گرا و سیستمی.
4 اهداف یادگیری هدف غایی از یادگیری این درس کسب مهارت مقایسه نظام های سیاسی و کارکردها و کژکارکردهای هر نظام سیاسی یا نهادهای سیاسی است.
5 روش تدریس در این درس استاد در هر جلسه طرح بحثی ارائه خواهد داد و در ادامه دانشجویان شروع به مباحثه و مشارکت در خصوص مطالب ارائه شده خواهند نمود.
6 وظایف دانشجو حضور به موقع در کلاس درس، استماع و یادداشت برداری، مشارکت کلاسی و پیش مطالعه مطالب هر جلسه برای جلسه بعد.
7 منبع الف) منبع اصلی: 1. قوام، سیدعبدالعلی(1392)، سیاست های مقایسه‌ای، تهران: سمت؛ 2. ساموئلز، دیوید جی (1402)، اصول و بنیادهای سیاست تطبیقی: سیاست و حکومت مقایسه‌ای، تهران: قومس. /// ب) منابع جانبی: قوام، سیدعبدالعلی(1393)، سیاست شناسی، تهران: سمت. لوین، اندرو(1392)، طرح و نقد نظریه لیبرال دموکراسی، تهران: سمت./ سریع القلم، محمود(1400)، فرهنگ سیاسی در ایران، تهران: فرزان روز. / قنبرلو، عبدالله، مبانی سیاست خارجی تطبیقی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی./ سلطانی، فخرالدین، سیاست خارجی مقایسه ای / بادی، برتراند(2013)، السیاسة المقارنة، بغداد: مرکز الدراسات الوحدة العربیة و...
8 مواد و امکانات آموزشی استفاده از اسلاید، وایت برد، کلیپ.
9 نحوه ارزشیابی نظم و ارائه کلاسی: 20 درصد نمره// امتحان میانترم: 30 درصد نمره// امتحان میانترم: 50 درصد نمره // فعالیت پژوهشی: نمره تشویقی دارد.
10 فایل Pdf File