1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
فهم درست از احکام شرعی و جایگاه احکام شرعی در دستیازی به تکلیف شناسی و تسهیل سعادتمندی اخروی |
2 |
هدف کلی |
آشنایی اجمالی با منطق کیفیت استخرام احکام از ادله و توسعۀ فهم در ارتباط احکام تکلیف شده به مکلفان بر اساس مقاصد شریعت |
3 |
شایستگی های پایه |
توانمند سازی دانشجویان در ارتباط معنا دار با احکام شرعی و مبانی احکام شرعی |
4 |
روش تدریس |
1. ایجاد فضای مناسب برای انگیزه بخشی به دانشجویان در فهم درست مسائل شرعی؛
2. ارتباط متقابل و دو سویه با توجه به زبان فهم شرایط اقتضائی مخاطب؛
3. ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛
4. تشویق دانشجویان به هم اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛
5. تقویت تحلیل درست از چرایی تکلیف مداری در ارتباط با ساحت باری تعالی؛
6. ارتباط تقویت علم هر یک از دانشجویان در حوزه های تخصصی و تسهیل بخشی در ریل گذاری تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام به صورت خاص و جهان بشریت به صورت عام؛
7. و ... |
5 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع و منظم؛
استماع مطالب؛
انجام دادن تکالیف محوله؛
ارتباط دهی مطالب علمی به تصحیح سبک زنگی فردی و اجتماعی و انتقال آن به دیگران. |
6 |
منبع |
1. اصول فقه مظفر و شروح آن؛
2. مبانی کلامی اجتهاد هادوی تهرانی؛
3. تقریرات اصول شهابی؛
4. مبادی فقه و اصول فیض؛
5. الوجیز فی اصول الفقه زحیلی؛
6. مبادی الاصول فضلی؛
7. اصول فقه کاربردی قافی و شریعتی؛
8. فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول ولائی؛
9. اصول فقه کاربردی عابدی؛
و ... |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس؛ نرم افزارهای کمک آموزشی؛ بهره مندی از شبکه ها و پایگاه های اینترنی و ... |
8 |
نحوه ارزشیابی |
همکاری گروهی، ارزشیابی مستمر، حضور فعال، امتحان میان ترم، امتحان پایان ترم. |
9 |
اهداف یادگیری |
آشنایی اجمالی در فهم درست مسائل دینی و معلل بودن احکام بر اساس مصالح و مفاسد و رعایت مصالح دنیوی و اخروی در عمل نمودن احکام شرعی. |
10 |
فایل |
Pdf File |