1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تبیین جایگاه تاریخ فقه و اجتهاد و ارتباط آن با احکام شرعی با توضیح اجمالی از عصر تشریع، ادوار فقه و معرفی فقهای هر دوره، ادوار علم اصول و دانشمندان آن در ایجاد یک منظومۀ صحیح در اذهان دانشجویان برای تسهیل فهم چند بعدی از مسائل شرعی. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی اجمالی با تحول مقولۀ اجتهاد و شکل گیری مذاهب فقهی و روند نهضت فقهی در جهان تشیع و سنت و آشنایی با فقیهان نامدار در دورههای گوناگون. |
3 |
شایستگی های پایه |
توانمند سازی دانشجویان در ارتباط معنا دار با تاریخ فقه و فقها از عصر تشریع تا زمان معاصر و آشنا شدن دانشجو با مهمترین فقیهان هر دوره و کتب تالیفی آنان. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی اجمالی در تبارشناسی فهم درست مسائل فقهی و معلل بودن احکام بر اساس مصالح و مفاسد و رعایت مصالح دنیوی و اخروی در عمل نمودن احکام شرعی با محوریت یادگیری تاریخ فقه و فقها. |
5 |
روش تدریس |
1. ایجاد فضای مناسب برای انگیزه بخشی به دانشجویان در فهم درست مسائل شرعی؛
2. ارتباط متقابل و دو سویه با توجه به زبان فهم شرایط اقتضائی مخاطب؛
3. ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛
4. تشویق دانشجویان به هم اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛
5. تقویت تحلیل درست از چرایی تکلیف مداری در ارتباط با ساحت باری تعالی؛
6. هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و عمیق تؤأم با علاقهمندی به کاوشگری؛
7. ارتباط تقویت علم هر یک از دانشجویان در حوزه های تخصصی و تسهیل بخشی در ریلگذاری تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام به صورت خاص و جهان بشریت به صورت عام؛
8. و ... . |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال و به موقع و منظم؛
استماع مطالب؛
انجام دادن تکالیف محوله از قبیل تحقیق و ارائۀ کنفرانس؛
ارتباط دهی مطالب علمی کلاس در تصحیح سبک زندگی فردی و اجتماعی و انتقال آن به دیگران. |
7 |
منبع |
1. تاریخ فقه و فقهای گرجی (منبع اصلی)؛
2. ادوار فقه شهابی؛
3. تاریخ فقه مذاهب اسلامی شانهچی؛
4. فقه و فقهای امامیه در گذر زمان ربانی بیرجندی؛
5. تاریخ المذاهب الفقهیه از ابوزهره؛
6. تاریخ الفقه الاسلامی و ادواره از سبحانی؛
7. تاریخ الفقه الجعفری از معروف حسنی؛
8. و ... . |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس؛ استفادۀ حداکثری از زبان قلب برای انتقال مفاهیم عمیق و لطیف؛ نرم افزارهای کمک آموزشی؛ بهرهمندی از شبکهها و پایگاههای اینترنتی و ... |
9 |
نحوه ارزشیابی |
همکاری گروهی، ارزشیابی مستمر، حضور فعال، امتحان میان ترم، امتحان پایان ترم. |
10 |
فایل |
Pdf File |