1 |
هدف کلی |
شناخت تفصیلی و استدلالی قواعد فقه مدنی به عنوان اصول کلی حاکم بر نظام دادرسی مدنی اسلام. |
2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تبیین جایگاه احکام مرتبط با حوزۀ حقوق مستفاد از قواعد فقهی به عنوان یکی از مهمترین منابع احکام شرعی و شیوههای استنباط احکام از قواعد در دستیازی به تکلیف شناسی و رعایت حقوق یکدیگر جهت تسهیل سعادتمندی اخروی. |
3 |
شایستگی های پایه |
توانمند سازی دانشجویان در ارتباط معنا دار و مرتبط با مدارک و مستندات و قلمرو قواعد مدنی و استفاده استدلالی از آنها در مباحث فقهی و نظام دادرسی مدنی در عمل. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مفاد، مفهوم، مدارک، مستندات، قلمرو و سایر مسائل و احکام قواعد فقهی حرمت اعانه بر اثم، تعذر وفا به مضمون عقد، تحذیر، الزعیم غارم، احترام، اقدام، نفی حرج و ... در ارتقای آگاهی و مهارت به کارگیری قواعد فقهی در استنباط فقه. |
5 |
روش تدریس |
1. ایجاد فضای مناسب برای انگیزه بخشی به دانشجویان در فهم درست مسائل شرعی؛
2. ارتباط متقابل و دو سویه با توجه به زبان فهم شرایط اقتضائی مخاطب؛
3. ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛
4. تشویق دانشجویان به هم اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛
5. تقویت تحلیل درست از چرایی تکلیف مداری در ارتباط با ساحت باری تعالی؛
6. هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و عمیق تؤأم با علاقهمندی به کاوشگری؛
7. ارتباط تقویت علم هر یک از دانشجویان در حوزه های تخصصی و تسهیل بخشی در ریلگذاری تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام به صورت خاص و جهان بشریت به صورت عام؛
8. و ... . |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال و به موقع و منظم؛
استماع مطالب؛
انجام دادن تکالیف محوله از قبیل تحقیق و ارائۀ کنفرانس؛
ارتباط دهی مطالب علمی کلاس در تصحیح سبک زندگی فردی و اجتماعی و انتقال آن به دیگران. |
7 |
منبع |
1. منبع اصلی: محقق داماد، مصطفی، قواعد فقه قضایی، تهران، مرکز نشر علوم اسلامی، 1390ش.
2. موسوی بجنوردی، سید حسن، القواعد الفقهیه، قم، مکتب مفید، بیتا.
3. حسینی مراغهای، سید میر عبد الفتاح، العناوین الفقهیه، قم، جامعه مدرسین، 1417ق.
4. فاضل لنکرانی، محمد، القواعد الفقهیه، قم، مدرسه امام علی بن ابیطالب علیه السلام، 1370ش.
5. ایروانی، محمد باقر،دروس التمهیدیه فی القواعد الفقهیه، قم، دارالفقه، 1384ش.
6. مکارم شیرازی، ناصر، القواعد الفقهیه، قم، مدرسه امام علی بن ابیطالب علیه السلام، 1370ش.
7. عمید زنجانی، عباسعلی، قواعد فقه، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه، 1386ش. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس؛ استفادۀ حداکثری از زبان قلب برای انتقال مفاهیم عمیق و لطیف؛ نرم افزارهای کمک آموزشی؛ بهرهمندی از شبکهها و پایگاههای اینترنتی و ... |
9 |
نحوه ارزشیابی |
همکاری گروهی به صورت کنفرانس و ... ، ارزشیابی مستمر، حضور فعال، امتحان میان ترم، امتحان پایان ترم. |
10 |
فایل |
Pdf File |