طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره تبیین جایگاه مباحث عمومی و فراگیر جزائی در ارتباط با حقوق جزا و فهم احکام مرتبط با حوزۀ کیفری و حلقه‌های ارتباط کلیدواژهای عمومی حقوق جزا در ارتباط معنادار با حقوق جزای اختصاصی و احکام و قواعد و اصول کیفری در دستیازی به مقاصد شریعت و رعایت عدالت کیفری نسبت به آحاد جامعه.
2 هدف کلی آشنایی با اصول و قواعد کلی نظام کیفری اسلام و بررسی تطبیقی آن با سایر نظام‌ها.
3 شایستگی های پایه توانمند سازی دانشجویان در آشنایی با جرم و انواع آن و شناسایی دیدگاه‌ها و رهیافت فقه اسلامی در ارتباط معنا دار و مرتبط با مباحث فقهی و نظام دادرسی مدنی و کیفری در عمل.
4 اهداف یادگیری شناخت مهم‌ترین موضوعات فقه جزایی و آشنایی با جرم، ماهیت و ملاک آن در حقوق جزای اسلام، عناصر تشکیل دهنده جرم، عوامل رفع مسئولیت کیفری، عومل موجهه مسئولیت کیفری، مباشرت و تسبیب در جرم، شرکت در جرم، معاونت در جرم.
5 روش تدریس 1. ایجاد فضای مناسب برای انگیزه بخشی به دانشجویان در فهم درست مسائل شرعی؛ 2. ارتباط متقابل و دو سویه با توجه به زبان فهم شرایط اقتضائی مخاطب؛ 3. ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛ 4. تشویق دانشجویان به هم اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛ 5. تقویت تحلیل درست از چرایی تکلیف مداری در ارتباط با ساحت باری تعالی؛ 6. هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و عمیق تؤأم با علاقه‌مندی به کاوشگری؛ 7. ارتباط تقویت علم هر یک از دانشجویان در حوزه های تخصصی و تسهیل بخشی در ریل‌گذاری تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام به صورت خاص و جهان بشریت به صورت عام.
6 وظایف دانشجو حضور فعال و به موقع و منظم؛ استماع مطالب؛ انجام دادن تکالیف محوله از قبیل تحقیق و ارائۀ کنفرانس؛ ارتباط دهی مطالب علمی کلاس در تصحیح سبک زندگی فردی و اجتماعی و انتقال آن به دیگران.
7 منبع 1. منبع اصلی: اردبیلی، محمدعلی، حقوق جزای عمومی، تهران، نشر میزان، 1378ش و فیض، علیرضا، مقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلام، تهران، موسسه انتشارات امیرکبیر، 1379ش. 2. منابع فرعی: قنواتی، جلیل، نظام حقوق اسلام، قم، مرکز جهانی علوم اسلامی، 1377ش. 3. گلدوزیان، ایرج، بایسته‌های حقوق جزای عمومی، تهران، نشر میزان، 1378ش. 4. نوربها، رضا، زمینه حقوق جزای عمومی، تهران، گنج دانش، 1381ش. 5. عوده، عبدالقادر، التشریع الجنائی الاسلامی، تهران، موسسه البعثه، 1402ق. 6. ابوزهره، محمد، الجریمه و العقوبه فی الفقه الاسلامی، قاهره، دارالفکر العربی، بی‌تا.
8 مواد و امکانات آموزشی فضای کلاس؛ استفادۀ حداکثری از زبان قلب برای انتقال مفاهیم عمیق و لطیف؛ نرم افزارهای کمک آموزشی؛ بهره‌مندی از شبکه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی و ...
9 نحوه ارزشیابی همکاری گروهی به صورت کنفرانس و ... ، ارزشیابی مستمر، حضور فعال، امتحان میان ترم، امتحان پایان ترم.
10 فایل Pdf File