| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
از دروس اصلی و تخصصی مقطع کارشناسی در 4 واحد جهت تقویت قوه استنباط |
| 2 |
فایل |
Pdf File |
| 3 |
هدف کلی |
آشنایی با اصول و قواعد فهم نصوص دینی و مبانی استنباط حقوق اسلامی. |
| 4 |
شایستگی های پایه |
توانمند سازی دانشجویان در ایجاد زمینه مناسب برای استنباط احکام شرعی از ادله و منابع معتبر. |
| 5 |
منبع |
منابع اصلی: -سبحانی تبریزی، جعفر، الموجز فی اصول فقه، قم: مؤسسه االمام الصادق (ع)،7311ش -سبحانی تبریزی، جعفر، الوسیط فی اصول الفقه قم: مؤسسه االمام الصادق (ع)،7311ش منابع فرعی: -مغنیه،محمدجواد، علم اصول الفقه فی ثوبه الجدید، بیروت: دارالعلم للمالیین، 1975م -حیدری،علینقی، اصول استنباط، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1388ش -فضلی، عبدالهادی، الوسیط فی قواعد فهم النصوص الشرعیه، بیروت: مرکز الغدیر: 2007م -قافی، حسین و شریعتی، سعید، اصول فقه کاربردی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1385ش اصول فقه کاربردی، محمدی، ابوالحسن، مبانی استنباط حقوق اسلامی، تهران: دانشگاه تهران، 1366 -محقق داماد، سید مصطفی، مباحثی از اصول فقه، قم: مرکز نشر علوم اسلامی، 1387ش. |
| 6 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس؛ استفادۀ حداکثری از زبان قلب برای انتقال مفاهیم عمیق و لطیف؛ نرم افزارهای کمک آموزشی؛ بهرهمندی از شبکهها و پایگاههای اینترنتی و ... |
| 7 |
نحوه ارزشیابی |
همکاری گروهی به صورت کنفرانس و ... ، ارزشیابی مستمر، حضور فعال، امتحان میان ترم، امتحان پایان ترم. |
| 8 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با بخشی از ادله فقاهتی، راه حل تعارض بین ادله و اصول اجنهاد و تقلید. |
| 9 |
روش تدریس |
1. ایجاد فضای مناسب برای انگیزه بخشی به دانشجویان در فهم درست مسائل شرعی؛
2. ارتباط متقابل و دو سویه با توجه به زبان فهم شرایط اقتضائی مخاطب؛
3. ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ؛
4. تشویق دانشجویان به هم اندیشی با استفاده از روش بحث گروهی؛
5. تقویت تحلیل درست از چرایی تکلیف مداری در ارتباط با ساحت باری تعالی؛
6. هدایت دانشجویان به تفکر دقیق و عمیق تؤأم با علاقهمندی به کاوشگری؛
7. ارتباط تقویت علم هر یک از دانشجویان در حوزه های تخصصی و تسهیل بخشی در ریلگذاری تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام به صورت خاص و جهان بشریت به صورت عام. |
| 10 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال و به موقع و منظم؛
استماع مطالب؛
انجام دادن تکالیف محوله از قبیل تحقیق و ارائۀ کنفرانس؛
ارتباط دهی مطالب علمی کلاس در تصحیح سبک زندگی فردی و اجتماعی و انتقال آن به دیگران. |