طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به ارزش 2 واحد از جمله واحدهای نظری و دروس اختیاری است. با توجه به اهمیت انرژی در اقتصاد به عنوان یکی از نهاده های اصلی تولید و از طرفی شرایط ویژه ایران در بازار انرژیهای تجدیدناپذیر آشنایی با این درس می تواند دانشجویان را با یکی از جانشین های مهم انواع انرژی های تجدیدناپذیر که مسایل زیست محیطی عدیده ای را به همراه دارند یاری رساند.
2 هدف کلی در این درس تمرکز اصلی بر آشنایی دانشجویان با انواع منابع تجدید پذیر انرژی به ویژه انرژیهای خورشیدی و بادی و تجزیه و تحلیل بازارها و سیاستهای مرتبط با قیمتگذاری و سرمایه گذاری و عرضه انرژیهای تجدیدپذیر و تأثیر آن بر بازار انرژیهای تجدیدناپذیر است.
3 شایستگی های پایه آشنایی با مبانی و اصول اقتصاد انرژی و نیز اقتصاد منابع و محیط زیست.
4 اهداف یادگیری هدف از یادگیری این درس در وهله اول شناخت انواع انرزیهای تجدید پذیر و در وهله دوم جایگاه این قسم از انرژی ها در سبد مصرفی کشور و دورنمای آن در معادلات مبادله انرژی در سطح دنیا است.
5 روش تدریس ارائه مطالب در قالب اسلاید، ارائه مباحث در اشکال مختلف نموداری و تحلیل و ارائه انواع گزارشات دوره ای آژانس بین المللی انرژی تجدیدپذیر و بررسی تطبیقی آن با انواع تجدیدناپذیرها است.
6 وظایف دانشجو انتظار می رود که دانشجویان در بررسی و تحلیل گزارشات به روز شده در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر و بررسی وضعیت ایران در این زمینه مطالعات جانبی داشته باشند.
7 منبع - Aklin, M..; Urpelainen, J. (2013). “Political competition, path dependence, and the strategy of sustainable energy transitions.” Am. J. Polit. Sci; 57 (3), 643–658. - Asia-pacifc Economic Cooperation Asia Development Bank. (2009). “Energy outlook for Asia and the pacific.” Mandaluyong City. Philippines. - Barrett, S. (2009). “The coming global climate–technology revolution.” J. Econ. Perspect;23 (2), 53–75. - Beier, J.; Thiede, S.; Herrmann, C. (2017). “Energy flexibility of manufacturing systems for variable renewable energy supply integration: Real-time control method and simulation”. Journal of Cleaner Production; 141, 648-661. - BP. (2016). “BP Energy outlook 2030”. London. - IEA Annual Reports (2000-2018). Magoha, P.W. (2001). “Wind power Industry: Issues in Development and Implementation.” Proceedings of ISES Solar Congress; Adelaide, Australia.
8 مواد و امکانات آموزشی استفاده از منابع کمک آموزشی مانند: علی فریدزاد (1394)، "اقتصاد انرژی؛ مفاهیم، بازارها و سیاستها" ترجمه کتاب اس. سی. باهاتاچاریا، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. گزارشهای وزارت نیرو، سانا سازمان انرژی های نو ایران. - Michaelowa, A. (2005). “The German wind energy lobby: how to promote costly technological change successfully.” Eur. Environ; 15 (3), 192–199. - REmap 2030. (2014). Summary of findings. Available at: http://www.irena.org. - International Renewable Energy Agancy (IRENA 2017) , Rethinking Enrgy 2017. - International Renewable Energy Agancy (IRENA 2018) , Rethinking Enrgy 2018. - Grunwald, Michael. “The Clean Energy Scam.” Time (2015). “An investigation into the mounting collection of hazards associated with growing biofuels.” - International Energy Agency. “New Energy Realities WEO Calls for Global Energy Revolution Despite Economic Crisis.” - Maczulak Ann. (2010) .“Renewable Energy: Sources and Methods.” - Kaltschmitt Martin, Streicher Wolfgang & Wiese Andreas. (2007).“Renewable Energy: Economics, Technology , and Environment.” استفاده از وایت برد، سیستم سخت افزاری جهت ارائه اسلاید.
9 نحوه ارزشیابی امتحانات میان ترم و پایان ترم و نمره مازاد جهت حضور مستمر دانشجو.
10 فایل Pdf File