1 |
معرفی درس و سرفصل ها و کیفیت ارزیابی و مباحث مقدماتی(تعریف اخلاق ؛ چیستی علم اخلاق اسلامی ؛ ضرورت اخلاق ؛ حوزه های اخلاق) |
|
2 |
بررسی رویکردهای مختلف در پژوهشهای اخلاقی (فلسفی؛ عرفانی؛ روایی؛ تلفیقی) - معرفی منابع اصیل اخلاقی برای مطالعه و تحقیق |
|
3 |
بررسی و نقد نظریات در باره اطلاق و جاودانگی یا نسبیت در اخلاق |
|
4 |
عمل اخلاقی، دیدگاهها در باره معیار ارزش گذاری افعال؛ مسئولیت اخلاقی؛رابطه دین و اخلاق ؛ |
|
5 |
مرور و پرسش و پاسخ در باره مباحث جلسات گذشته؛ ساختار نظام اخلاقی، معرفی اجمالی صفات (فضایل) عام اخلاقی |
|
6 |
معرفی فضایل نفسانی تعیین کننده رابطه انسان با خود و آینده خود |
|
7 |
معرفی فضایل نفسانی تعیین کننده رابطه انسان با خدا (محبت، توکل، تسلیم، رضا، شکر و...) و آخرت (خوف و رجاء و ...) |
|
8 |
معرفی فضایل نفسانی تعیین کننده رابطه انسان نسبت به مواهب دنیوى و نسبت به دیگران |
|
9 |
معرفی صفات اخلاقی بازدارنده |
|
10 |
اخلاق در حوزههای خاص، اخلاق جنسی و ... |
|
11 |
آغاز بخش سوم: تربیت اخلاقی و معرفی اجمالی مهمترین روش های تربیت اخلاقی |
|
12 |
روشهای تربیتی: 1- رفع موانع و ایجاد محیط تربیتى مساعد |
|
13 |
روشهای تربیتی: 2- تأمین صحیح نیازها 3- روش تکریم شخصیت |
|
14 |
روشهای تربیتی: 4- دعوت به ارزشهاى اخلاقى 5- پرورش نیروى عقلانى و شیوههای تحقق آن |
|
15 |
روشهای تربیتی:6- روش عبرت آموزى 7- روش مداومت و محافظت بر عمل |
|
16 |
روشهای تربیتی:8- روش تشویق و تنبیه 9- روش نظارت بر خود |
|