| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به اینکه در این دوره بهترین نمونه های ادبیات کلاسیک عربی وجود دارد آشنایی و نقد اشعار و متون این عصر بسیار اهمیت دارد |
| 2 |
هدف کلی |
فهم خوب ودقیق متون این دوره و نقد شعر و نثر ارزشمند این دوره به طوریکه دانشجوی دکتری بتواند علاوه بر خواندن و فهم درست آن نمونه های مشابه را نیز نقد و بررسی کند |
| 3 |
شایستگی های پایه |
دانشجو باید بتواند متون ارایه شده را خوب تجزیه و تحلیل کند |
| 4 |
اهداف یادگیری |
قراءت و ترجمه و نقد متون نظم ونثر این دوره بویژه متونی که شاخص بوده و دانستن آن برای دانشجوی دکتری لازم است |
| 5 |
روش تدریس |
قبلا متنی ( شعر یا نثر ) توسط استاد مشخص می شود و در جلسه آینده دانشجو به تجزیه و تحلیل آن می پردازد و در انتها استاد نطر نهایی را ارایه می دهد |
| 6 |
وظایف دانشجو |
دانشجو موظف است متون مشخص شده را به دقت بخواند و در کلاس ارایه دهد علاوه بر آن تکلیفی که استاد تعیین می کند را به انجام برساند |
| 7 |
منبع |
المجانی الحدیثة -- دواوین شعرا مانند : متنبی - ابو تمام - بشار -- ابو العلاء المعری - دیوان سقط الزند - دیوان ابن معتوق الموسوی - دیوان بوصیری - مقامات حریری و بدیع الزمان و - رسایل عبد الحمید کاتب و... |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب - جزوه - نرم افزارهای آموزشی - موسوعة الشعر العربی - سایتهای معتبر عربی |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان آخر ترم - ارزیابی هفتگی با توجه به فعالیت دانشجو در کلاس - نمره تحقیق |