طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره فیزیولوژی تغذیه گیاهی به ارزش 2واحد نظری از دروس تخصصی است.
2 هدف کلی در این درس دانشجویان با رشد گیاه و اهمیت فیزیولوژی تغذیه در رشد و بر هم کنش آن با شرایط رشدی گیاه در خاک، گیاه و اتمسفر آشنا می شوند.
3 اهداف یادگیری آشنایی دانشجویان با جایگاه تغذیه در علم فیزیولوژی گیاهی و رشته های های علمی مرتبط با آن
4 اهداف یادگیری آشنایی با تعریف عناصر غذایی ضروری و طبقه بندی آن ها و همچنین عناصر مفید و نقش آنها در رشد و نمو گیاه
5 اهداف یادگیری آشنایی دانشجویان با محیط های تغذی مختلف و محلول های غذایی و ترکیبات آنها و تفاوت آنها با محلول خاک
6 اهداف یادگیری آشنایی با ساختار غشای پلاسمایی و کانال ها و حامل ها و پمپ های موجود در آن و نحوه انتقال مواد از عرض غشا
7 اهداف یادگیری آشنایی با نحوه انتقال محلول ها از محیط بیرون به سمت فضای آپوپلاست و عوامل موثر در انتقال آنها به سمت ریشه مانند دما، کربوهیدرات، اکسیژن، pH و ...
8 اهداف یادگیری آشنایی کامل با رقابت بین کاتیون هابرای جذب توسط ریشه و همچنین رقابت بین آنیون ها برای جذب و
9 اهداف یادگیری آشنایی با ساختار طولی و عرضی ریشه و نحوه جذب یون ها و آب در طول ریشه از کلاهک ریشه تا نواحی بالاتر آن و همچنین در عرض ریشه از اپیدرم تا آوندهای چوبی در دایره محیطیه
10 اهداف یادگیری آشنایی با ترکیب شیره خام، بارگیری و تخلیه در آوند چوبی و نشت یا تراوش از آن، تخلیه در برگ ها و تاثیر سرعت تعرق بر جذب و انتقال
11 اهداف یادگیری آشنایی با اصول انتقال در آوند آبکش، بارگیری در آوند آبکش و ترکیب شیره آن، تحرک عناصر مختلف در آوند آبکش، انتقال بین آوند چوب و آبکش، انتقال مجدد و چرخه عناصر غذایی
12 اهداف یادگیری آشنایی با جذب و رهاشدن گازها و سایر ترکیبات فرار از روزنه، ترکیبات فرار نیتروژنه، ترکیبات فرار گوگردی،
13 اهداف یادگیری آشنایی با ساختار کوتیکول، جذب عناصر غذایی از مسیر کوتیکول، نفوذ از روزنه، نقش عوامل محیطی بر خصوصیات روزنه و کوتیکول مانند رطوبت نسبی، کاربرد عناصر غذایی از طریق محلول پاشی برگ ها و نقش و جایگاه آن در تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه
14 اهداف یادگیری آشنایی با جذب و انتقال فسفر، متابولیسم فسفر و تاثیر تنش های محیطی بر جذب و انتقال فسفر
15 اهداف یادگیری آشنایی با آسیمیلاسیون نیترات، آشنایی با آسیمیلاسیون آمونیوم، تامین نیتروژن مورد نیاز گیاه از طریق نیتروژن تثبیت شده توسط موجودات مختلف تثبیت کننده نیتروزن، تاثیر تنش بر جذب و انتقال نیتروژن
16 اهداف یادگیری آشنایی با جذب و انتقال پتاسیم و گوگرد، متابولیسم پتاسیم و گوگرد، تاثیر تنش های محیطی بر فیزیولوژی جذب پتاسیم و گوگرد
17 اهداف یادگیری آشنایی با جذب و انتقال ریز مغذی ها
18 اهداف یادگیری آشنایی با کمبود مواد غذایی و روش های تشخیص آن، آشنایی با روش تجزیه برگی برای تشخیص میزان کمبود عناصر غذایی و اهمیت آن در تولید محصول، همچنین آشنایی باروش تشخیص کمبود از روی علائم تیپیک کمبودعناصر و مشکلات و پیچیدگی های این روش
19 اهداف یادگیری آشنایی دانشجویان با رشد گیاه و اهمیت فیزیولوژی تغذیه در رشد و بر هم کنش آن با شرایط رشدی گیاه در خاک، گیاه و اتمسفر می باشد.
20 روش تدریس ارائه سخنرانی و ترغیب دانشجویان به تفکر و مشارکت در بحث ها به کمک پرسش و پاسخ
21 وظایف دانشجو دانشجو موظف است با هماهنگی استاد موضوعی را انتخاب کند و پس از بررسی کتب و مقالات آن را به صورت سمینار ارائه دهدو فایل word و پاور آن را در اختیار سایر دانشجویان قرار دهد.
22 منبع سالاردینی، ع.ا.1390. حاصلخیزی خاک. انتشارات دانشگاه تهران. کامکار، ب.، ع. صفاهانی لنگرودی و ر. محمدی. 1390. کاربرد مواد معدنی در تغذیه گیاهان زراعی
23 نحوه ارزشیابی 1 نمره فعال بودن دانشجو در کلاس 7 نمره میان ترم 7 نمره پایان ترم 5 نمره سمینار
24 مواد و امکانات آموزشی استفاده از پاورپوینت