| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
فیزیولوژی تغذیه گیاهی به ارزش 2واحد نظری از دروس تخصصی است. |
| 2 |
هدف کلی |
در این درس دانشجویان با رشد گیاه و اهمیت فیزیولوژی تغذیه در رشد و بر هم کنش آن با شرایط رشدی گیاه در خاک، گیاه و اتمسفر آشنا می شوند. |
| 3 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با جایگاه تغذیه در علم فیزیولوژی گیاهی و رشته های های علمی مرتبط با آن |
| 4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با تعریف عناصر غذایی ضروری و طبقه بندی آن ها و همچنین عناصر مفید و نقش آنها در رشد و نمو گیاه |
| 5 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با محیط های تغذی مختلف و محلول های غذایی و ترکیبات آنها و تفاوت آنها با محلول خاک |
| 6 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با ساختار غشای پلاسمایی و کانال ها و حامل ها و پمپ های موجود در آن و نحوه انتقال مواد از عرض غشا |
| 7 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با نحوه انتقال محلول ها از محیط بیرون به سمت فضای آپوپلاست و عوامل موثر در انتقال آنها به سمت ریشه مانند دما، کربوهیدرات، اکسیژن، pH و ... |
| 8 |
اهداف یادگیری |
آشنایی کامل با رقابت بین کاتیون هابرای جذب توسط ریشه و همچنین رقابت بین آنیون ها برای جذب و |
| 9 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با ساختار طولی و عرضی ریشه و نحوه جذب یون ها و آب در طول ریشه از کلاهک ریشه تا نواحی بالاتر آن و همچنین در عرض ریشه از اپیدرم تا آوندهای چوبی در دایره محیطیه |
| 10 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با ترکیب شیره خام، بارگیری و تخلیه در آوند چوبی و نشت یا تراوش از آن، تخلیه در برگ ها و تاثیر سرعت تعرق بر جذب و انتقال |
| 11 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با اصول انتقال در آوند آبکش، بارگیری در آوند آبکش و ترکیب شیره آن، تحرک عناصر مختلف در آوند آبکش، انتقال بین آوند چوب و آبکش، انتقال مجدد و چرخه عناصر غذایی |
| 12 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با جذب و رهاشدن گازها و سایر ترکیبات فرار از روزنه، ترکیبات فرار نیتروژنه، ترکیبات فرار گوگردی، |
| 13 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با ساختار کوتیکول، جذب عناصر غذایی از مسیر کوتیکول، نفوذ از روزنه، نقش عوامل محیطی بر خصوصیات روزنه و کوتیکول مانند رطوبت نسبی، کاربرد عناصر غذایی از طریق محلول پاشی برگ ها و نقش و جایگاه آن در تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه |
| 14 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با جذب و انتقال فسفر، متابولیسم فسفر و تاثیر تنش های محیطی بر جذب و انتقال فسفر |
| 15 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با آسیمیلاسیون نیترات، آشنایی با آسیمیلاسیون آمونیوم، تامین نیتروژن مورد نیاز گیاه از طریق نیتروژن تثبیت شده توسط موجودات مختلف تثبیت کننده نیتروزن، تاثیر تنش بر جذب و انتقال نیتروژن |
| 16 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با جذب و انتقال پتاسیم و گوگرد، متابولیسم پتاسیم و گوگرد، تاثیر تنش های محیطی بر فیزیولوژی جذب پتاسیم و گوگرد |
| 17 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با جذب و انتقال ریز مغذی ها |
| 18 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با کمبود مواد غذایی و روش های تشخیص آن، آشنایی با روش تجزیه برگی برای تشخیص میزان کمبود عناصر غذایی و اهمیت آن در تولید محصول، همچنین آشنایی باروش تشخیص کمبود از روی علائم تیپیک کمبودعناصر و مشکلات و پیچیدگی های این روش |
| 19 |
اهداف یادگیری |
آشنایی دانشجویان با رشد گیاه و اهمیت فیزیولوژی تغذیه در رشد و بر هم کنش آن با شرایط رشدی گیاه در خاک، گیاه و اتمسفر می باشد. |
| 20 |
روش تدریس |
ارائه سخنرانی و ترغیب دانشجویان به تفکر و مشارکت در بحث ها به کمک پرسش و پاسخ |
| 21 |
وظایف دانشجو |
دانشجو موظف است با هماهنگی استاد موضوعی را انتخاب کند و پس از بررسی کتب و مقالات آن را به صورت سمینار ارائه دهدو فایل word و پاور آن را در اختیار سایر دانشجویان قرار دهد. |
| 22 |
منبع |
سالاردینی، ع.ا.1390. حاصلخیزی خاک. انتشارات دانشگاه تهران.
کامکار، ب.، ع. صفاهانی لنگرودی و ر. محمدی. 1390. کاربرد مواد معدنی در تغذیه گیاهان زراعی |
| 23 |
نحوه ارزشیابی |
1 نمره فعال بودن دانشجو در کلاس
7 نمره میان ترم
7 نمره پایان ترم
5 نمره سمینار |
| 24 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از پاورپوینت |