1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس در برنامه درسی پس از آشنایی با متون نثر به طور کلی و متون نثر عرفانی و شناخت زبان عرفان و عرفای بزرگ و آثار آنها جهت شناخت هرچه بیشتر متون تفسیری عرفانی و مفسران ما ارائه می شود. پژوهش این درس الزامی است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با تفاسیرو تحقیق درباره تفاسیر عرفانی و خوانش آن ها |
3 |
شایستگی های پایه |
دراین درس دانشجو باید با متون تفسیری کهن آشنا باشد یعنی اصطلاحات علم تفسیر را بداند، با زبان عربی در حد استفاده از منابع آشنا باشد. بر خوانش قرآن و حدیث مسلط بوده منابع مرتبط با متون تفسیر عرفانی و احادیث را بشناسد. |
4 |
اهداف یادگیری |
تعریف و تاریخچه و انواع تفسیر
-آشنایی با تفاسیر و مفسران معروف عرفانی
-روش های تفسیر عرفانی
-یادگیری موضوعات مرتبط با تفسیرعرفانی
-بحث و تحلیل درباره مشکاة الأنوار
-تفسیر و ژانر ادبی |
5 |
روش تدریس |
نظری،عملی:1-طرح مباحث و بحث درباره آن ها به وسیله استاد و دانشجویان
2-متن خوانی:گزینش و خوانش پاره متن هایی به عنوان نمونه از لطائف الإشارات در کلاس |
6 |
وظایف دانشجو |
1-حضور در کلاس2-یادداشت برداری ازمطالبی که استاد ارائه می دهد3-مشارکت در متن خوانی4-ارائه گزارش از کتابی که به عنوان منبع جانبی از طرف استاد برای هرکس تعیین شده است5-انتخاب و بررسی یک تفسیر عرفانی از منظر یک ژانر و تحویل آن به استاد |
7 |
منبع |
1. نویا- پل: تفسیر قرآنی و زبان عرفانی – ترجمه اسماعیل سعادت – چاپ اول – تهران – مرکز نشر دانشگاهی، 1373.
2. گلدزیهر ، گرایشهای تفسیری در میان مسلمانان (بخش چهارم) ترجمه ناصر طباطبایی، چاپ چهارم، پاییز 1393، تهران، انتشارات ققنوس.
3. سلیمان آتش، مکتب تفسیر اشاری، ترجمه توفیق سبحانی، چاپ اول 1381، مرکز نشر دانشگاهی.
4. مشرف، مریم، نشانه شناسی تفسیر عرفانی، نشر ثالث، چاپ اول، 1384.
5. کریستین سندز، تفاسیر صوفیانه قرآن، ترجمه پوستین دوز، زهرا، نشر حکمت تهران، 1395.
6. غزالی محمد، رساله مشکاۀ الانوار، ترجمه صادق آیینه وند، 1357.
7. قشیری، لطائف الاشارات (گزیده اشارات)، 4 جلد، دارالکتاب، تصحیح دکتر ابراهیم بسیوئی. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
ندارد |
9 |
نحوه ارزشیابی |
حضور و فعالیت کلاسی 4 نمره
پایان ترم 10 نمره
تحقیق پایان ترم 6 نمره |
10 |
فایل |
Pdf File |